PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Czy kruszywa na budowę dróg znów utkną na torach?

Autor: wnp.pl (Tomasz Elżbieciak)
21-06-2015 16:19
Czy kruszywa na budowę dróg znów utkną na torach?
fot. DSS

Producenci kruszyw obawiają się, że podobnie jak w poprzednich latach rewitalizowana sieć kolejowa może utrudnić transport kruszyw na budowę dróg ekspresowych.

Jak podkreślił Aleksander Kabziński, prezes Polskiego Związku Producentów Kruszyw, nowa fala inwestycji drogowych nie powinna powielać grzechów z ubiegłych lat.
W jego opinii wyraźne zmiany na plus nie są widoczne, także w kontekście perspektyw dla transportu kruszyw koleją.

- Inwestycje na kolei charakteryzuje dynamiczny wzrost wielkości przeznaczonych środków, głównie na rewitalizację. Ta z kolei bardzo często paraliżuje okresowo w wielu lokalizacjach transport towarów koleją - wskazał Kabziński.

Jego zdaniem, transport ładunków masowych powinien mieć stworzone lepsze warunki do rozwoju, aby mógł zastępować transport drogowy.

- Obecnie kolej przewozi średnio 21-23 mln ton kruszyw rocznie, co oznacza ok. 10 proc. zapotrzebowania, a powinno być co najmniej 20 proc. W 2011 r. przewiezione zostało ok. 36 mln ton kruszyw, ale wszyscy uczestnicy procesu byli w to maksymalnie zaangażowani - zaznaczył Kabziński.

Jednocześnie przypomniał, że średnia prędkość handlowa pociągów towarowych w Polsce wynosi niewiele ponad 20 km/h wobec 50 km/h w Europie Zachodniej.

Prezes podkreślił, że szczególnie trudna sytuacja jest na Dolnym Śląsku, gdzie znajdują się duże złoża kruszyw.

- Sprawa nie dotyczy tylko okresowego szczytu, ale odpowiedzi na pytanie na to, kiedy właściciel sieci kolejowej zacznie odpowiadać za realizację potrzeb transportowych gospodarki - powiedział Kabziński.

Dlatego też nowy program inwestycyjny na kolei powinien być lepiej zaplanowany i skoordynowany z przewoźnikami, aby modernizacja i rewitalizacja torów w jak najmniejszym stopniu przyczyniała się do tworzenia dodatkowych „wąskich gardeł” na i tak już mało wydajnej sieci kolejowej.

Według prognoz PZPK, zapotrzebowanie na kruszywa w całym 2015 r. będzie na podobnym poziomie jak rok wcześniej, a nieuniknione, że nawet nieco niższym. W 2014 r. rynek wchłonął ok. 230 mln ton tego budulca.

Zobacz też: Słaby rynek kruszyw. Większe wzrosty dopiero w 2018-2019



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


54 068 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP