PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Czy kruszywa dojadą na budowy dróg i autostrad?

Autor: wnp.pl (Tomasz Elżbieciak)
06-01-2012 13:37
Czy kruszywa dojadą na budowy dróg i autostrad?
Fot. (mat. pras. DSS)

W ubiegłym roku dużo mówiło się o potencjalnych problemach z dowozem kruszyw na budowy dróg, zwłaszcza w przypadku transportu kolejowego. O to, jak wyglądała logistyka kruszyw w 2011 r. oraz o prognozy na 2011 r. portal wnp.pl zapytał m.in. przedstawicieli największych przewoźników kolejowych, producentów kruszyw oraz spółek budowlanych.

Według danych Polskiego Związku Producentów Kruszyw, w 2011 r. wyprodukowano ok. 220-230 mln ton kruszyw naturalnych i piasków. W 2010 r. zidentyfikowano produkcję na poziomie 226 mln ton.
Czytaj więcej: Producenci kruszyw biją historyczny rekord

Dobrą koniunkturę producenci kruszyw zawdzięczają oczywiście inwestycjom drogowym. W 2011 r. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad planowała pierwotnie rozliczyć faktury za budowę dróg o wartości ok. 34 mld zł. Ostatecznie ta suma okazała się o blisko 8 mld zł mniejsza, co było spowodowane głównie opóźnieniami w realizacji kontraktów.

Mimo tego wydatki na inwestycje i tak wzrosły w stosunku do ubiegłego roku o ponad 30 proc. i były największe w historii. Natomiast na 2012 r. drogowa dyrekcja planuje wydatki inwestycyjne na poziomie 29,3 mld zł.

Aleksander Kabziński, prezes Polskiego Związku Producentów Kruszyw, podkreślił, że mimo prognozowanych na początku 2011 r. problemów z przewozem kruszyw koleją rzeczywistość okazała się lepsza.

- Od stycznia 2011 r. działa zespół złożony z przedstawicieli producentów kruszyw oraz PKP Cargo, który na bieżąco stara się rozwiązywać problemy problemy. W efekcie w 2011 r. przewieziono ok. 30 mln ton kruszyw wobec ok. 20 mln ton w 2010 r. Obecnie do przewozu kruszyw jest zaangażowane stale co najmniej 9 tys. wagonów - wskazał Kabziński.

Piotr Apanowicz, rzecznik PKP Cargo, poinformował, że w 2011 r. przewozy kruszyw wyniosły 24,1 proc. wszystkich przewozów spółki. Dla porównania w 2010 r. było to 17,3 proc., w 2009 r. - 16,7 proc., a w 2008 r. - 15,4 proc.

- Nie spodziewamy się spadku przewozów kruszyw w 2012 r. Z nieznacznym spadkiem możemy mieć do czynienia dopiero w 2013 r. - powiedział Apanowicz.

Również w opinii Adriana Furgalskiego, dyrektora w Zespole Doradców Gospodarczych TOR, 2012 r. powinien być dobry dla przewoźników kruszyw.

- Kruszywa dają porządnie zarobić przewoźnikom towarowym. Problemy z logistyką są obecnie bardziej konsekwencją problemów z infrastrukturą niż z dostępnością wagonów. Niemniej niska prędkość, zamknięcia torów i długie objazdy negatywnie wpływają na obrót taboru - zaznaczył Furgalski.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 595 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 663 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP