Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Czy chińska konkurencja w polskim budownictwie to realny problem?

Autor: wnp.pl (Tomasz Elżbieciak)
29-05-2011 11:13
Czy chińska konkurencja w polskim budownictwie to realny problem?

- Wywołujemy pewnego demona mówiąc o Chińczykach - ocenił prezes Strabaga w Polsce, Paweł Antonik. - COVEC jest firmą państwową i chińskie władze, co nie jest tajemnicą, zapłacą za wejście na unijny rynek - podkreślił prezes Polimeksu-Mostostalu.

Problemy z podwykonawcami chińskiej firmy COVEC, która buduje dwa odcinki autostrady A2 między Strykowem a Warszawą, to jeden z wiodących tematów poruszanych w mediach w ostatnich dniach. Czytaj m.in.: A2: Chińczykom zabraknie pieniędzy na spłatę długów
O chińskiej konkurencji na polskim rynku budowlanym dyskutowano również podczas III Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

- Budujemy odcinek A2 sąsiadujący z fragmentem realizowanym przez COVEC. Ich cena na wynosi 26 mln zł za kilometr. Nie wiem na jakiej podstawie powstała taka kalkulacja. Na odcinku realizowanym przez Strabag jest to 33 mln zł za kilometr. Ta cena nie pokrywa nam kosztów, gdyż jest to kontrakt typu „projektuj i buduj”. Na każdym kilometrze dopłacamy do inwestycji ok. 3-4 mln zł - powiedział Paweł Antonik.

- Zakładam, że COVEC to normalna firma i nikt nie chce jej rujnować. Podejrzewam, że popełnili jakiś błąd przy składaniu oferty w przetargu; można łatwo pomylić się przy takim kontrakcie np. przy kalkulacji materiałów - dodał.

Antonik wskazał, że chińskie firmy budowlane nie mają zbyt wielu możliwości minimalizowania kosztów w Polsce.

- Trudno sprowadzać z Chin tańsze materiały i elementy, np. stal lub ekrany akustyczne, ponieważ musiałyby wcześniej spełnić unijne wymogi jakościowe. Z pewnością mają tańszy sprzęt, ale jego sprawność nie zawsze jest najlepsza. Prawdopodobnie mogą zaoszczędzić tylko na robociźnie. Jednak w budownictwie infrastrukturalnym odpowiada ona za ok. 10-12 proc. kosztów kontraktu. Nawet, gdyby Chińczycy pracowali za połowę ceny, to i tak w skali całego kontraktu nie daje im to znaczącej przewagi konkurencyjnej - ocenił Antonik.

- Wywołujemy pewnego demona mówiąc o Chińczykach. Jeśli spojrzymy na segment infrastruktury, to widzimy, że w ostatnich 3 latach przetargi wygrane przez firmy z Chin można policzyć na palcach jednej ręki. Chińczycy wchodząc na polski rynek 3 lata temu założyli, że chcą w Polsce zarobić. Podejrzewam, że do kontraktów na A2 dopłacają - dodał.

NA GIEŁDZIE

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


41 007 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 800 ofert w bazie

2 782 270 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP