XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Czterej chętni do zaprojektowania przebudowy ścisłego śródmieścia Katowic

 Czterej chętni do zaprojektowania przebudowy ścisłego śródmieścia Katowic
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Cztery zgłoszenia otrzymał samorząd Katowic w przetargu na zaprojektowanie przebudowy ul. Dworcowej. To nieodnowiona dotąd część ścisłego śródmieścia; która wraz z rewitalizowanym dawnym dworcem kolejowym docelowo ma stać się reprezentacyjną przestrzenią dla pieszych.

Stolica woj. śląskiego w ostatnich latach stara się stopniowo przekształcać zniszczone, zaniedbane przestrzenie centrum miasta, by czynić je atrakcyjnymi dla mieszkańców i turystów. W tym kontekście samorząd szczególnie chwali się Strefą Kultury w miejscu dawnej kopalni Katowice, w północnej części centrum. Zmodernizowane zostały też m.in. Rynek, główna handlowa ulica 3 Maja w rejonie dworca kolejowego, czy przylegająca do Dworcowej ul. Mariacka, która stała się deptakiem.

W ostatnich tygodniach władze Katowic ogłosiły przetarg na wykonanie kompleksowej dokumentacji nowego zagospodarowania przestrzeni ul. Dworcowej - w formie wyłączonego z ruchu samochodowego placu - na odcinku od skrzyżowania ulic: św. Jana, Dworcowej i Kochanowskiego do skrzyżowania ulic: Mielęckiego, Dworcowej oraz Mariackiej, wraz ze skrzyżowaniami.

Jak poinformowała PAP w piątek rzeczniczka magistratu Ewa Biskupska, w zakończonym tego dnia naborze swoje oferty zgłosiły cztery podmioty. "Teraz oferty będą analizowane, chcemy wybrać najlepszą z nich w ciągu kilku tygodni" - zasygnalizowała Biskupska.

Ogłaszając przetarg, miasto zaznaczyło, że wykonawca powinien wykonać zamawianą dokumentację w oparciu o koncepcję urbanistyczno-architektoniczną, która była efektem przeprowadzonych w ub. roku warsztatów studialno-projektowych - z uwzględnieniem uwag oceniającej komisji.

Warsztaty dotyczyły właśnie wykonania koncepcji urbanistyczno-architektonicznej zagospodarowania placu przed starym dworcem kolejowym i urządzenia ul. Tylnej Mariackiej. Zwycięskie opracowanie stworzyła firma AIR Jurkowscy - Architekci w ramach warsztatów, a także w oparciu o wskazania komisji oceniającej warsztaty.

W zakres zamawianej teraz dokumentacji projektowej wejdą m.in. plac dworcowy w formie przestrzeni publicznej powiązanej z pieszymi przestrzeniami ulic starej części śródmieścia (z uwzględnieniem m.in. likwidacji istniejącej toalety w ciągu ul. Dworcowej), mała architektura i zieleń, a także system monitoringu wizyjnego.

Dokumentacja powinna uwzględniać potrzeby osób niepełnosprawnych, a także być powiązana funkcjonalnie z rozwiązaniami technicznymi dla planowanego węzła przesiadkowego "Św. Jana" oraz również planowaną przebudową ul. Tylnej Mariackiej.

Zwycięzca przetargu będzie miał na wykonanie i dostarczenie kompletnej dokumentacji oraz na złożenie kompletnego wniosku o pozwolenie na budowę dziewięć miesięcy od podpisania umowy. Potem "niezwłocznie" ma zostać ogłoszony przetarg na prace budowlane.

Obecnie w tym rejonie trwają już roboty. Prywatny inwestor restauruje i adaptuje do nowych funkcji dawny dworzec kolejowy. Przedsiębiorca posiada cztery budynki dworcowego kompleksu (ul. Dworcowa 2-10) o łącznej powierzchni 12,1 tys. m kw. Z opisu jego inwestycji wynika, że ma ona mieścić wiele funkcji: handel, usługi, biura, gastronomię i rozrywkę.

Budowa węzła przesiadkowego "Św. Jana" zależy natomiast od inwestora, spółki PKP PLK - wiąże się bowiem z perspektywą przebudowy pobliskiego wiaduktu kolejowego nad wiodącą do katowickiego rynku ul. św. Jana. Władze miasta porozumiały się już wstępnie z kolejową spółką ws. projektu przebudowy - dokładając do niego utworzenie pod wiaduktem nowego przystanku autobusowo-tramwajowego.

W kontekście pozyskania unijnego dofinansowania dla dużego przedsięwzięcia, które miało objąć m.in. rozbudowę linii przecinającej Katowice, zarządca kolejowej infrastruktury poinformował ostatnio, że w obecnej perspektywie finansowej 2014-2020 zrealizuje jedynie prace poza konurbacją katowicką. Odcinek Będzin - Katowice - Tychy miałby być przebudowywany w kolejnych latach.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Czterej chętni do zaprojektowania przebudowy ścisłego śródmieścia Katowic

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!