PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Czterech chętnych do budowy tunelu łączącego wyspy Uznam i Wolin

Autor: wnp.pl (AH)
07-09-2017 13:38
Czterech chętnych do budowy tunelu łączącego wyspy Uznam i Wolin

Tunel w Świnoujściu ma powstać do końca 2021 roku.

Fot. GDDKiA

Konsorcja firm z Polski, Włoch, Turcji i Chin chcą budować tunel w Świnoujściu. W sumie do GDDKiA wpłynęły cztery oferty o wartości od 618 do 825 mln zł brutto.

Najniższą cenę zaoferowało konsorcjum firm Toto S.p.A Costruzioni Generali i ICM S.p.A z Włoch (618,58 mln zł brutto).

Pozostałe oferty złożyły konsorcjum Astaldi  i Ghella (727,09 mln zł brutto), konsorcjum z udziałem Porr, Porr Bau, Gulermak i Energopol-Szczecin (793,18 mln zł brutto) oraz konsorcjum firm China Harbour Engineering  i Mosty Łódź (825,86 mln zł brutto).

Kryteriami w przetargu są cena (90 proc.) i czas realizacji (10 proc.) - od 47 do 50 miesięcy. Z czasu realizacji robót budowlanych będą wyłączane okresy zimowe (od 15 grudnia do 15 marca). Wszyscy oferenci zaoferowali czas realizacji skrócony do 48 miesięcy.

Jeżeli nie będzie odwołań od wyboru wykonawcy, to podpisania umowy na realizację tunelu powinno nastąpić pod koniec tego roku.  Tunel w Świnoujściu ma powstać do końca 2021 r.

Źródło: GDDKiA
Źródło: GDDKiA

Stała przeprawa w Świnoujściu połączy wyspy Uznam i Wolin, które rozdziela rzeka Świna, stanowiąca część toru wodnego do portu w Szczecinie. 

Tunel w Świnoujściu


Całkowita długość trasy wyniesie około 3,4 km, w tym ponad 1,4 km jednorurowego tunelu, który zostanie wykonany w technologii tarczy drążonej TBM (ang. Tunnel Boring Machine).

Średnica wewnętrzna tunelu będzie wynosić 12 metrów, zostanie w nim wykonana dwukierunkowa jezdnia z pasami ruchu o szerokości 3,5 m. Poniżej jezdni powstanie również tunel ewakuacyjny.

GDDKiA ogłosiła przetarg w kwietniu 2016 r. Stało się to możliwe po podpisaniu aneksu do porozumienia z 2007 r. pomiędzy Ministerstwem Infrastruktury i Budownictwa, GDDKiA oraz prezydentem Świnoujścia ws. realizacji stałego połączenie wysp Uznam i Wolin.

Na jego mocy GDDKiA zajmuje się prowadzeniem tej inwestycji, a jej finansowanie i późniejsze utrzymanie będzie leżało w gestii miasta Świnoujście (z wykorzystaniem środków UE).

Obecnie komunikację centrum Świnoujścia z resztą Polski zapewniają promy kursujące przez cieśninę Świna. Czas oczekiwania na przeprawę często wynosi wiele godzin, szczególnie w okresie wakacyjnym.

Dodatkowo promy są wrażliwe na warunki pogodowe. Powstanie tunelu zlikwiduje te niedogodności, a dotarcie do Świnoujścia będzie zajmować kilka minut.
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 980 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

784 838 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 266 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP