Częstochowa pracuje nad udrożnieniem wąskiego gardła na DK1

Częstochowa pracuje nad udrożnieniem wąskiego gardła na DK1
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Samorząd Częstochowy chce przebudować korkujące się dziś skrzyżowanie dróg nr 1 i 46 w południowej części miasta. W trudnym terenie miałby tam powstać bezkolizyjny węzeł. Na razie zamówiona ma zostać dokumentacja umożliwiająca m.in. starania o zewnętrzną dotację.

Chodzi o najbardziej korkujące się obecnie w tym mieście jednopoziomowe skrzyżowanie "jedynki" (w Częstochowie to Aleja Wojska Polskiego) - z drogą nr 46 (ul. Bugajska) odchodzącą od głównej arterii na wschód, w kierunku Szczekocin.

Główne trudności rozważanej przebudowy tego miejsca wiążą się z trudnym terenem: niewielką ilością miejsca, a także bliskością rzeki Warty oraz linii kolejowej nr 1 Warszawa-Katowice (tzw. Wiedenki). Droga nr 46 przekracza tam Wartę mostem i nieco dalej tory kolejowe - przejazdem ze szlabanami.

W ostatnich latach władze miasta - wobec tych trudnych uwarunkowań - sygnalizowały potrzebę kompleksowej przebudowy układu komunikacyjnego w całym tym rejonie, wraz z budową nowego wiaduktu drogi nr 46 nad linią kolejową do Katowic (przy potrzebnej decyzji zarządcy kolejowej infrastruktury), a także budową nowego mostu na Warcie.

W czwartek spółka PKP PLK podała, podpisując umowę na modernizację linii nr 1 między Częstochową i Zawierciem, że prace obejmą również budowę nowego wiaduktu drogi nr 46 nad torami.

W tym kontekście rzecznik Miejskiego Zarządu Dróg i Transportu w Częstochowie Maciej Hasik zapewnił PAP, że kolejowa inwestycja jest skoordynowana z planami miasta, które jest "przed ogłoszeniem przetargu" na przygotowanie tzw. programu funkcjonalno-użytkowego dla węzła.

Chodzi o opracowanie opisujące przyszłe zamówienie dotyczące zaprojektowania i wykonania robót budowlanych. Określa wymagania i oczekiwania zamawiającego i jest podstawą dla ustalania planowanych kosztów projektowania i robót budowlanych.

Jak wyjaśnił Hasik dokumentacja ta pozwoli na ewentualne przygotowanie wniosku o zewnętrzne środki i zwiększy szansę na ich uzyskanie. "Temat dofinansowania, które jest konieczne do realizacji, jest wciąż otwarty" - zastrzegł rzecznik miejskiej spółki.

Podkreślił, że miasto poszukuje możliwości i źródeł dofinansowania wraz z Ministerstwem Infrastruktury i Budownictwa - przychylnym realizacji tego zadania. Prezydent Częstochowy już dwukrotnie był w tej sprawie w ministerstwie, wraz z częstochowskimi parlamentarzystami i przedstawicielami MZDiT. Obecnie rozważane są dwa warianty inwestycji - każdy wstępne szacowany na ok. 130 mln zł.

Hasik zasygnalizował przy tym, że PLK zadeklarowały budowę mostu nad infrastrukturą kolejową na swój koszt (za ok. 10 mln zł) i likwidację istniejącego przejazdu kolejowo-drogowego. W jego miejsce miałby powstać rodzaj przejścia podziemnego - umożliwiającego także przejazd rowerzystom.

Wobec skali trudności budowy węzła w tym miejscu częstochowski samorząd nie zdecydował się m.in. na włączenie tego przedsięwzięcia do projektu przebudowy śródmiejskiego odcinka drogi krajowej nr 1 (na który w ub. roku otrzymał ponad 164 mln zł dotacji ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko).

Ta oszacowana na 194 mln zł inwestycja obejmie ok. 5,5 km drogi nr 1 - jej fragment od ul. Rakowskiej (na południu) do Alei Jana Pawła II (na północy), gdzie w poprzednich latach zbudowano już bezkolizyjny węzeł wyprowadzający drogę nr 46 od "jedynki" w kierunku Opola. Pod koniec czerwca br. miasto otworzyło oferty w przetargu na wybór wykonawcy (w formule "projektuj i buduj"). Opiewają one od 139,9 mln zł do 299,9 mln zł. Prace mają zakończyć się w 2020 r.

Częstochowski samorząd równolegle prowadzi też dwie inwestycje, które mają ułatwić dojazd do dwóch węzłów autostradowej obwodnicy - powstającej od 2015 r. w ramach budowy autostrady A1 Częstochowa - Pyrzowice. Kierowcy mają zacząć z niej korzystać w 2019 r. Z centrum do autostradowych węzłów Blachownia i Zawodzie doprowadzą drogi nr 46 i 908.

Dla oszacowanego na 120,2 mln zł projektu rozbudowy drogi nr 46 w zachodniej części miasta samorząd pozyskał na początku br. 96,7 mln zł z innej puli POIiŚ. Przebudowane mają zostać ulice Przejazdowa i Główna, zbudowane ma również zostać nowe obejście ul. św. Barbary (wzdłuż linii kolejowej Częstochowa - Lubliniec) - do skrzyżowania z przelotową ul. Pułaskiego.

Częstochowski samorząd otworzył oferty w przetargu na to zadanie również w czerwcu br. (podobnie w formule "projektuj i buduj"). Wykonawcy zaproponowali ceny w przedziale 74,7 mln zł - 97,9 mln zł. Inwestycja powinna być gotowa w 2020 r.

Z kolei udrażniając dojazd do węzła Zawodzie miasto już od lipca ub. roku buduje przedłużenie alei Bohaterów Monte Cassino do ul. Dźbowskiej oraz rozbudowę drogi nr 908 (ulic: Dźbowskiej, Powstańców Warszawy, Gościnnej; łącznie blisko 7 km). Korzysta przy tym z dotacji z Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego na lata 2014-2020 (pierwotny projekt opiewał na 124,1 mln zł, w tym 59,5 mln zł z RPO, jednak osiągnięta w przetargu cena 38,3 mln zł powinna zamknąć koszty w ok. 40 mln zł - przy 85 proc. dofinansowania z RPO).

W czwartek przedstawiciele wykonawcy rozbudowy drogi nr 908 oraz samorządu podali, że choć pierwotny termin zakończenia tego zadania wyznaczono na jesień 2018 r., zasadnicze prace drogowe powinny zakończyć się jeszcze w tym roku (jeżeli nic nie zakłóci przebiegu robót).
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Częstochowa pracuje nad udrożnieniem wąskiego gardła na DK1

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!