Częstochowa kończy przetargi na dwie duże inwestycje drogowe

Częstochowa kończy przetargi na dwie duże inwestycje drogowe
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Przetargi na wykonanie dwóch dużych drogowych inwestycji unijnych stara się sfinalizować samorząd Częstochowy. Zakładają one przebudowę znacznych odcinków dróg krajowych: nr 1 (tzw. gierkówki) oraz nr 46 w tym mieście.

  • Przebudowa śródmiejskiego odcinka drogi krajowej nr 1 w Częstochowie to jedna z największych w historii miasta drogowych inwestycji.
  • Inwestycja w częstochowski odcinek "jedynki" ma zapewnione finansowanie.
  • Unijne dofinansowanie ma także rozbudowa znacznego odcinka drogi nr 46 w zachodniej części Częstochowy, który prowadzi od centrum miasta do węzła z powstającą tam autostradą A1. 

Jak wynika z informacji przekazanych przez rzecznika koordynującego obie inwestycje Miejskiego Zarządu Dróg i Transportu w Częstochowie Macieja Hasika, oba przetargi są obecnie na etapie kontroli uprzedniej prowadzonej przez prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. W jednym z nich miasto raz jeszcze wybierze wykonawcę, w drugim wykonawca został już wyłoniony.

Przebudowa śródmiejskiego odcinka drogi krajowej nr 1 w Częstochowie to jedna z największych w historii miasta drogowych inwestycji. Docelowo powinna znacznie ułatwić przejazd miejskim odcinkiem przelotowej "jedynki" - od al. Jana Pawła II do ul. Rakowskiej (ok. 5,5 km) - m.in. likwidując większość tamtejszych kolizyjnych skrzyżowań.

W przetargu na zaprojektowanie i przebudowę trasy zgłosiło się osiem podmiotów (firm bądź konsorcjów). Pięć ofert MZDiT odrzucił z przyczyn formalnych. Ocenie poddano propozycje konsorcjum firm Drog-Bud, Firesta-Fišer i Nowak Mosty (178,8 mln zł), firmy Budimex (236,2 mln zł) oraz konsorcjum spółek Strabag i Strabag Infrastruktura Południe (299,9 mln zł). Za najlepszą w połowie września ub. roku zarząd uznał pierwszą z nich.

Spółka Intercor, której oferta za 172,2 mln zł została pierwotnie odrzucona z przyczyn formalnych, złożyła do Krajowej Izby Odwoławczej odwołanie, do którego KIO przychyliła się. MZDiT w tej sytuacji m.in. przeprowadził ponowne badanie i oceny ofert, wybierając w listopadzie ub. roku. ofertę Intercoru.

Od tego wyniku odwołało się z kolei konsorcjum Drog-Bud, Firesta-Fišer i Nowak Mosty, do czego znów przychyliła się KIO. W efekcie MZDiT unieważnił wybór oferty Intercoru i dokona ponownego badania i oceny złożonych ofert w tym postępowaniu. Według czwartkowej informacji Hasika, obecnie postępowanie nie jest rozstrzygnięte; jednocześnie trwa obligatoryjna kontrola uprzednia zamówienia.

Inwestycja w częstochowski odcinek "jedynki" ma zapewnione finansowanie. Oszacowany na blisko 194 mln zł unijny projekt został dofinansowany na 164 mln zł w konkursie Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na przedsięwzięcia zwiększające dostępność ośrodków miejskich leżących w sieci drogowej TEN-T.

Z innej części POIiŚ miasto będzie współfinansowało rozbudowę znacznego odcinka drogi nr 46 w zachodniej części Częstochowy, który prowadzi od centrum miasta do węzła z powstającą tam autostradą A1. Na to oszacowane na 120,2 mln zł przedsięwzięcie tamtejszy samorząd zdobył 96,7 mln zł dotacji w konkursie na zadania dotyczące zwiększenia dostępności transportowej ośrodków miejskich leżących poza siecią drogową TEN-T.

W tym projekcie przebudowane mają zostać ulice Przejazdowa i Główna (DK46 prowadzi nią od granic miasta); zbudowane ma również zostać nowe obejście ul. św. Barbary (wzdłuż linii kolejowej Częstochowa - Lubliniec), do skrzyżowania z przelotową ul. Pułaskiego.

Przetarg na realizację tej inwestycji - w formule "zaprojektuj i buduj" - częstochowski samorząd prowadzi od kwietnia 2016 r.; oferty otwarto w czerwcu ub. roku. Najtańszą ofertę złożyło konsorcjum Strabag Infrastruktura Południe i Strabag (74,7 mln zł). W przetargu wystartowały też spółki Budimex (89,5 mln zł), M-Silnice (76,1 mln zł), Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego (76,7 mln zł) oraz konsorcjum Drog-Bud, Bitum i Nowak-Mosty (97,9 mln zł). MZDiT przeznaczył na tę inwestycję 102,5 mln zł.

Jak wynika z czwartkowej informacji Hasika, po wyłonieniu wykonawcy także w tym przypadku trwa - zgodnie z procedurą - kontrola uprzednia realizowana przez prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Po jej zakończeniu i braku przeszkód prawnych możliwe będzie podpisanie umowy.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!