Studium wykonalności dla czeskiego odcinka kanału Dunaj-Odra-Łaba powinno być gotowe w styczniu - poinformował w czwartek wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Jerzy Materna.
- W ramach współpracy z partnerami europejskimi w zakresie rozwoju żeglugi śródlądowej Czesi są w końcowym stadium, jeśli chodzi o przygotowanie studium wykonalności dla odcinka kanału Dunaj-Odra-Łaba.
- Strona polska rozpoczęłą studium wykonalności przy udziale portu Szczecin-Świnoujście. Rusza przetarg na analizę transportową, a pod koniec 2018 r. ma być gotowe studium wykonalności.
- Polska prowadzi też rozmowy ze stroną białoruską na temat drogi wodnej E40, chodzi o stworzenie na granicy polsko-białoruskiej węzła wodno-kolejowego.
- Czesi dziś są w końcowym stadium, jeśli chodzi o przygotowanie studium wykonalności dla odcinka kanału Dunaj-Odra-Łaba i jest to odcinek około 380 kilometrów - powiedział Materna posłom sejmowej komisji gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, przedstawiając informacje m.in. o współpracy z partnerami europejskimi w zakresie rozwoju żeglugi śródlądowej. Jak dodał, "My dostarczamy wszystkie materiały związane z odcinkiem Chałupki-Kędzierzyn Koźle".
- Studium wykonalności po stronie czeskiej powinno być gotowe pod koniec stycznia 2018 r. Jest już gotowa analiza transportowa, wiem, że na ukończeniu także środowiskowa i hydrologiczna - kontynuował Materna.
- Jako strona polska rozpoczęliśmy studium wykonalności przy udziale portu Szczecin-Świnoujście. (…) Teraz rozpoczynamy jako ministerstwo przetarg na analizę transportową. W przyszłym roku będzie ona wykonana, a pod koniec 2018 r. ma być gotowe studium wykonalności - dodał.
Materna powiedział także, że Polska prowadzi rozmowy ze stroną białoruską na temat drogi wodnej E40. Jak podał, chodzi o stworzenie na granicy polsko-białoruskiej węzła wodno-kolejowego. - Prace są intensywne, ale po stronie białoruskiej jednego dnia jest bardzo duża przychylność, a innego stanowisko Białorusi jest odmienne. Białoruś jest pod dużym wpływem politycznym Rosji i jest tam duża nieprzewidywalność - dodał.
Zdaniem Materny, współpraca ze stroną niemiecką rozwija się mało dynamicznie. - Dotychczasowy minister (…) nie był przychylny idei zaangażowania strony niemieckiej w modernizację Odrzańskiej Drogi Wodnej. 17 maja br. minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk wystosował pismo zapraszające do rozmów; do dziś odpowiedzi na pismo nie było. Wiemy z drugiej strony, że były wybory w Niemczech. Do dziś nie ma sformowanego rządu, więc rozmowy są trudne, ale jeśli chodzi o rozmowy z landami niemieckimi, to współpraca układa się w miarę dobrze - powiedział Materna.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Czesi kończą studium wykonalności dla kanału Dunaj-Odra-Łaba