PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Czekamy na efekty budowlano-infrastrukturalnej odnowy

Autor: wnp.pl (Tomasz Elżbieciak)
24-01-2016 18:51
Czekamy na efekty budowlano-infrastrukturalnej odnowy
Fot. mat. pras. GDDKiA

Rachunek sumienia, wyznanie grzechów i żal za ich popełnienie, a także mocne postanowienie poprawy - wydaje się, że to wszystko strona publiczna i branża budowlana mają już sobą. Teraz na placach budowy należy oczekiwać efektów wzajemnie deklarowanych chęci do dialogu i współpracy.

O wyzwaniach związanych z realizacją nowych programów inwestycyjnych w drogownictwie i kolejnictwie dyskutowano podczas panelu „Infrastruktura 2020. Nowe otwarcie”, który odbył się w ramach Forum Zmieniamy Polski Przemysł 2016.

Dyskusja toczyła się wokół zagadnień, które od września 2015 r. są też często podnoszone w ramach projektu „Infrastruktura 2020”, którego inicjatorem jest redakcja miesięcznika gospodarczego Nowy Przemysł i portalu wnp.pl.

Zobacz: Serwis Infrastruktura 2020

W dyskusji uczestniczyli: Jacek Bojarowicz, p.o. szefa GDDKiA, Dariusz Blocher, prezes Budimeksu; Alfred Watzl, członek zarządu Strabag w Polsce; Ernest Jelito, prezes Górażdże Cement; Rafał Nowak, dyrektor Departamentu Dróg Publicznych w resorcie infrastruktury i budownictwa oraz Krzysztof Niemiec, wiceprezes Track Tec.

Rozpocząć dialog

Jak zapewnił Rafał Nowak, nowe kierownictwo MIB chce rozpocząć dialog z branżą, co jest ważną deklaracją w kontekście wielu złych zjawisk z lat poprzednich. Nowak przypomniał, że na początku stycznia odbyło się już spotkanie ws. optymalizacji kosztów budowy dróg.

Ma to związek z rządowymi szacunkami, według których na realizację Programu Dróg Krajowych na lata 2014-2023, wycenionego wcześniej na 107 mld zł, realnie będzie potrzebna kwota nawet 198 mld zł.

- Liczymy na oszczędności przetargowe, choć bez przesady. Istotne jest znalezienie rozwiązań ws. obniżenia kosztów budowy dróg bez uszczerbku dla jakości. Przykład to katalog typowych obiektów mostowych, aby spełniały one funkcje praktyczne, a nie estetyczne - wyjaśnił Nowak.

Przypomniał również, że to budżet państwa będzie musiał ponieść większość kosztów budowy dróg w bieżącej perspektywie unijnego budżetu, gdyż wkład środków z UE w realizację PBDK wyniesie - w zależności od kursu euro - ok. 40-45 mld zł.

Dlatego potrzebne będą poszukiwania nowych źródeł finansowania, także w kontekście finansowania inwestycji po wyczerpaniu funduszy europejskich. Nowak wskazał, że analizy wymaga formuła drogowej spółki specjalnego przeznaczenia, a także model koncesji.

Jacek Bojarowicz, p.o. szefa GDDKiA, przyznał, że wszystkie strony zaangażowane w realizację procesu inwestycyjnego uczyły się realizacji dużych programów inwestycyjnej wraz ze startem poprzedniej perspektywy unijnej.




SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


57 041 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 170 016 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 715 ofert w bazie

2 782 171 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP