50 proc. mocy produkcyjnych firm zajmujących się budownictwem infrastrukturalnym jest niewykorzystanych. Jeszcze w tym roku rozstrzygniętych ma być 11 przetargów na budowę dróg ekspresowych i autostrad długości 394,2 km. Z dużych miast największe przetargi rozpisze w tym roku Poznań.
- Z zapowiadanych na ten rok przez ministra infrastruktury ponad 20 mld zł inwestycji drogowych wydanych zostanie jedynie 60 proc. - mówi Adrian Furgalski z Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.
Podobne szacunki przedstawia Wojciech Malusi, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa.
- Do tej pory prognozowałem, że na drogi w tym roku będzie wydanych 12-13 mld złotych, ale teraz myślę, że te prognozy są zbyt optymistyczne. Przetargów jest mniej niż planowano, więc startuje w nich nawet po kilkanaście firm - mówi.
Z dużych miast największe przetargi będą w tym roku rozpisane w Poznaniu.
- W tej chwili ogłoszone są dwa przetargi: na modernizacje ulicy Winogrady za 201 mln złotych oraz przebudowę ul. Lechickiej - mówi Tomasz Libich z Zarządu Dróg miejskich w Poznaniu.
Dodatkowo rozpisany ma być też przetarg na modernizacji wiaduktu na drodze wylotowej na Warszawę, a być może także na modernizację ronda Kaponiera w samym centrum miasta. Poznań planuje też sześć inwestycji wodno-kanalizacyjnych, a 2 października ma się zakończyć przyjmowanie ofert na budowę dodatkowych trybun i zadaszenia stadionu, na którym mają się odbywać mecze Euro 2012.
- We Wrocławiu wszystkie większe przetargi infrastrukturalne będą w przyszłym roku - mówi Marek Szempliński ze spółki Wrocławskie Inwestycje.
Trzeba więc jeszcze poczekać na budowę dróg dojazdowych do stadionu, lotniska i modernizacje tras wylotowych z Wrocławia. Za to zgodnie z planem jeszcze w tym roku rozpisany ma zostać przetarg na budowę stadionu sportowego. Także w Gdańsku nie będzie w tym roku dużych przetargów infrastrukturalnych - czytamy w "Gazecie Prawnej".
Z danych Biura Zamówień Publicznych Urzędu m.st. Warszawy wynika, że w tej chwili żadne z jego biur nie prowadzi przetargu na realizację przedsięwzięć infrastrukturalnych o dużej skali. Przedstawiciele wszystkich władz samorządowych niechętnie mówią o kosztach tych inwestycji. Zwykle decydującym czynnikiem jest cena i informowanie o planowanych kosztach mogłoby sugerować cenę firmom uczestniczącym w przetargach. Drogowcy podkreślają, że generalnie jest w tej chwili nieco więcej gminnych inwestycji drogowych.
Na kolei do końca roku zostaną rozpisane lub rozstrzygnięte przetargi na przebudowę tras Warszawa-Gdynia i Wrocław- Poznań. W sumie jeszcze w tym roku rozpisanych zostanie 13 nowych przetargów na modernizacje różnych odcinków dróg kolejowych. Chodzi między innymi o modernizacje tras kolejowych prowadzących do stolicy. W tym roku rozpisany zostanie przetarg na drugi etap modernizacji trasy do Łodzi, a także do Radomia i Białegostoku. Roboty na tych odcinkach będą mogły się rozpocząć najwcześniej od przyszłego roku.
- Tej jesieni może być więcej przetargów, jeśli jeszcze na tym posiedzeniu Sejm przyjmie ustawę o ochronie przyrody i ustawę o udziale społeczeństwa w ochronie środowiska - twierdzi Adrian Furgalski.
Obecnie część inwestycji jest wstrzymana w oczekiwaniu na nowelizacje przepisów pod kontem ich zgodności z prawem unijnym.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Coraz więcej przetargów, ale inwestycji wciąż za mało