PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Coraz więcej kontrowersji wokół budowy autostrady północ-południe

Autor: wnp.pl (Marek F. Klimek)
10-01-2008 08:22
Coraz więcej kontrowersji wokół budowy autostrady północ-południe

W Polsce docelowo planowana jest tylko jedna autostrada północ-południe: z Gdańska do Wiednia. Wszystko wskazuje jednak, że nieprędko te dwa piękne i historyczne miasta zostaną połączone.

Autostrada A1, czyli europejska droga E75, ma być częścią transeuropejskiego korytarza transportowego północ-południe łączącego Skandynawię z krajami leżącymi nad Morzem Śródziemnym. Korytarz biegnący od Morza Bałtyckiego przez terytorium Czech i Słowacji, aż do Austrii stanowić ma nowoczesne połączenie komunikacyjne pomiędzy Gdańskiem i Wiedniem.
Korytarz Autostrady A1 na terytorium Polski, o całkowitej długości 568 kilometrów, rozpoczyna się w okolicach Gdańska, biegnie przez Toruń, Łódź, Częstochowę i Katowice, aż do granicy państwa w Gorzyczkach.

Tyle projekt. Gorzej z wykonaniem. Tym razem na przeszkodzie stoi nie problem gruntów, a koncesji.

Rząd, a ściślej nowo powołane ministerstwo infrastruktury, nadal nie ma pomysłu, jak zbudować strategiczną autostradę. Na razie buduje ją głównie w sądach.

12 lat temu, w 1996 r. powołano "specspółkę", Gdańsk Transport Company, wyłącznie na potrzeby realizacji północnego odcinka autostrady. Firma ma koncesję na finansowanie, projektowanie, budowę i eksploatację odcinka A1, którego łączna długość wynosi około 152 kilometrów i obejmuje fragment autostrady od Gdańska do Torunia.

Koncesja została przyznana konsorcjum w 1997 roku i przyznała przywilej eksploatacji autostrady, jako kompensatę za jej wybudowanie. Po wygaśnięciu koncesji, w 2039 roku GTC ma nieodpłatnie przekazać obiekt stronie publicznej.

Tymczasem minister transportu Jerzy Polaczek "wygasił" tę koncesję. Spółka odwołała się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego i z Polaczkiem wygrała. Ale minister Cezary Grabarczyk wniósł kasację od wyroku do NSA. Jak mówi Aleksander Kozłowski, przewodniczący rady nadzorczej GTC, nie jest działanie zgodne z deklaracjami otwarcia się na partnerstwo publiczno-prywatne deklarowane wielokrotnie przez rząd.

Planowana początkowo jako przedsięwzięcie jednoetapowe, budowa koncesyjnego odcinka Autostrady A1 została podzielona na dwa etapy. W sierpniu 2004 roku podpisano Umowę Koncesyjną na realizację pierwszego etapu inwestycji - 90-kilometrowego odcinka autostrady z Rusocina do Nowych Marz.

Na razie zbudowano i udostępniono 25-kilometrowy odcinek od Rusocina do Swarożyna. Prace na pozostałych fragmentach trwają - np. na odcinku Warlubie - Nowe Marzy położony już jest asfalt. Ogólnie stopień zaawansowania tej części inwestycji GTC ocenia na 75 proc. i deklaruje, że w tym roku ją zakończy.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 956 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 663 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP