PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Co zrobić, by nowy stadion zarabiał?

Autor: portalsamorzadowy.pl
29-10-2012 13:08
Co zrobić, by nowy stadion zarabiał?

Stadion Miejski w Poznaniu (

fot.posir.poznan.pl)

Wysokie zadłużenie miast i pełzający kryzys skłaniają do jak najszybszego zadbania o dobre wyniki finansowe nowo wybudowanych lub odremontowanych stadionów.

Na początek kilka wyświechtanych - ale istotnych frazesów... Po pierwsze eksperci szacują, że w dniu meczu kibic powinien wydać na stadionie równowartość zakupionego biletu, by na spotkaniu (np. piłkarskim) można było zarobić. W celu zarabiania stadionu potrzebna jest jednak przede wszystkim dobra oferta rozrywkowa (np. niezłe koncerty) i sportowa (rozgrywki ligowe na stałe), gastronomiczna i handlowa. Stadion - by samorząd nie musiał do niego dokładać - powinien także przyciągać odwiedzających przez siedem dni w tygodniu, niezależnie od kalendarza spotkań sportowych i imprez.
Tyle frazesów... W praktyce bowiem to naprawdę wszystko dość trudne i złożone...

- Żeby stadion miał szansę trzeba wspierać kolejne wydarzenia ze wszystkich stron. Hotelarze też powinni się angażować w inicjowanie takich imprez. Muszą zrozumieć, że one przyciągają potencjalnych gości. Zwłaszcza na rynkach lokalnych, gdzie imprezy mają małe budżety i borykają się z dużymi problemami – mówi Jan Wróblewski, członek zarządu Zdrojowa Invest.

- Przy tego typu obiektach przyjmuje się, że pierwszych kilka lat będzie na minusie - czasem bardzo dużym - dodaje Bartosz Tobieński, rzecznik prasowy Ergo Areny.

Dziś np. 44-tysięczny Stadion Miejski we Wrocławiu nie zapełnia się, nawet na meczach reprezentacji. Czy jest zbyt duży? Być może. Władze 8-milionowego Londynu zdecydowały się na zmniejszenie wybudowanego na Olimpiadę stadionu z 80-tys. do 25 tys. miejsc. Umożliwia to specjalna, innowacyjna konstrukcja areny.

- Generalna uwaga, co do sposobu projektowania i budowy "eurostadionów" jest taka, że trudno się dziwić władzom samorządów, ponieważ w pośpiechu organizowały konkursy architektoniczne, by pozyskać dotację z Unii Europejskiej czy Ministerstwa Sportu. Kiedy pozyskano dofinansowanie, dopiero wówczas realne stawało się zagrożenie, iż do utrzymania obiektów trzeba będzie dokładać, więc zaczęto zastanawiać się jak tymi stadionami i halami efektywnie zarządzać - jest to powszechne zarówno w odniesieniu do małych jak i dużych projektów - mówi Kacper Kozłowski z Investment Support.

Polskie miasta są znacznie mniejsze od Londynu. Największe nasze stadiony będą więc musiały aktywnie zabiegać o kibiców, klientów i sponsorów. Jeżeli to się powiedzie – zaplecze infrastrukturalne polskiego sportu znajdzie się na zupełnie nowym, światowym poziomie organizacyjnym.

Więcej o tym, jak zabiegać o zwrot inwestycji w tego typu obiekty w serwisie www.portalsamorzadowy.pl
Podobał się artykuł? Podziel się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


40 650 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

577 394 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 267 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP