Co zrobić, by nowy stadion zarabiał?

Co zrobić, by nowy stadion zarabiał?
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Wysokie zadłużenie miast i pełzający kryzys skłaniają do jak najszybszego zadbania o dobre wyniki finansowe nowo wybudowanych lub odremontowanych stadionów.

Na początek kilka wyświechtanych - ale istotnych frazesów... Po pierwsze eksperci szacują, że w dniu meczu kibic powinien wydać na stadionie równowartość zakupionego biletu, by na spotkaniu (np. piłkarskim) można było zarobić. W celu zarabiania stadionu potrzebna jest jednak przede wszystkim dobra oferta rozrywkowa (np. niezłe koncerty) i sportowa (rozgrywki ligowe na stałe), gastronomiczna i handlowa. Stadion - by samorząd nie musiał do niego dokładać - powinien także przyciągać odwiedzających przez siedem dni w tygodniu, niezależnie od kalendarza spotkań sportowych i imprez.

Tyle frazesów... W praktyce bowiem to naprawdę wszystko dość trudne i złożone...

- Żeby stadion miał szansę trzeba wspierać kolejne wydarzenia ze wszystkich stron. Hotelarze też powinni się angażować w inicjowanie takich imprez. Muszą zrozumieć, że one przyciągają potencjalnych gości. Zwłaszcza na rynkach lokalnych, gdzie imprezy mają małe budżety i borykają się z dużymi problemami – mówi Jan Wróblewski, członek zarządu Zdrojowa Invest.

- Przy tego typu obiektach przyjmuje się, że pierwszych kilka lat będzie na minusie - czasem bardzo dużym - dodaje Bartosz Tobieński, rzecznik prasowy Ergo Areny.

Dziś np. 44-tysięczny Stadion Miejski we Wrocławiu nie zapełnia się, nawet na meczach reprezentacji. Czy jest zbyt duży? Być może. Władze 8-milionowego Londynu zdecydowały się na zmniejszenie wybudowanego na Olimpiadę stadionu z 80-tys. do 25 tys. miejsc. Umożliwia to specjalna, innowacyjna konstrukcja areny.

- Generalna uwaga, co do sposobu projektowania i budowy "eurostadionów" jest taka, że trudno się dziwić władzom samorządów, ponieważ w pośpiechu organizowały konkursy architektoniczne, by pozyskać dotację z Unii Europejskiej czy Ministerstwa Sportu. Kiedy pozyskano dofinansowanie, dopiero wówczas realne stawało się zagrożenie, iż do utrzymania obiektów trzeba będzie dokładać, więc zaczęto zastanawiać się jak tymi stadionami i halami efektywnie zarządzać - jest to powszechne zarówno w odniesieniu do małych jak i dużych projektów - mówi Kacper Kozłowski z Investment Support.

Polskie miasta są znacznie mniejsze od Londynu. Największe nasze stadiony będą więc musiały aktywnie zabiegać o kibiców, klientów i sponsorów. Jeżeli to się powiedzie – zaplecze infrastrukturalne polskiego sportu znajdzie się na zupełnie nowym, światowym poziomie organizacyjnym.

Więcej o tym, jak zabiegać o zwrot inwestycji w tego typu obiekty w serwisie www.portalsamorzadowy.pl
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Co zrobić, by nowy stadion zarabiał?

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!