Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Chińczycy mogą nam sfinansować drogi w PPP

Autor: wnp.pl (Tomasz Elżbieciak)
15-02-2012 10:08
Chińczycy mogą nam sfinansować drogi w PPP
fot. PTWP

Koszt chińskiego robotnika jest obecnie tak wysoki, że nie opłacałoby się go przywozić na budowę do Polski. Chińskie firmy mogą natomiast zaangażować się w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego w finansowanie inwestycji infrastrukturalnych - powiedział wnp.pl Marek Frydrych, przedstawiciel chińskich spółek w Polsce.

Frydrych, dyrektor wykonawczy Sunningwell International, reprezentuje w sektorze infrastruktury takie spółki jak Shanghai Urban Construction Group oraz China Communications Construction Company, a w sektorze energetycznym Shanghai Electric Group oraz China National Electric Engineering Corporation.
Czytaj też: Chińczycy chcą z Polakami wybudować nowe bloki energetyczne

Od niepowodzenia Covecu na budowie autostrady A2 chińskim firmom nie udało się wrócić na budowę polskich dróg. Swoich sił próbował Shanghai Urban Construction Group, który wystartował w przetargu na jeden z odcinków drogi ekspresowej S8. Spółka złożyła jednak ofertę o kilka procent droższą niż zwycięskie konsorcjum spółek z grupy Strabaga.

- Przez sytuację z Covec wszyscy patrzą na Chińczyków krzywym okiem. Jednak również w przypadku Macedończyków SB Granit, którzy budowali odcinek A4, wstrzymano wypłatę gwarancji bankowych. Oni uważają, że odeszli z budowy, bo nie płaciła im GDDKiA. Tak samo zrobił Covec, który zgłosił się do banku w Pekinie z informacją, żeby nie wypłacać gwarancji dla GDDKiA, gdyż to oni zerwali kontrakt, a nie Dyrekcja z nimi - powiedział Frydrych.

- W kwietniu ubiegłego roku Covec nie miał opóźnień z budową A2. Zeszli z budowy, bo nie płacono im za wykonane roboty. GDDKiA opóźniała płatności, a Covec nie udało się pozyskać dodatkowego finansowania z chińskiej centrali, gdyż ta z kolei nie miała pewności, że uda się odzyskać pieniądze od polskiego rządu. Ta cała sytuacja zbiegła się z kolei z coraz gorszym klimatem gospodarczym w Europie - podkreślił.

Frydrych dodał, że przy tych wszystkich okolicznościach Covec wolał zejść z budowy. Zaznaczył również, że Chińczycy przegrali tę sprawę medialnie, bo nie chcieli rozmawiać z dziennikarzami.

Zdaniem Frydrycha, w obecnej sytuacji chińskim firmom nie opłaca się angażować wykonawczo w proste projekty infrastrukturalne w Polsce. Miałoby to uzasadnienie tylko przy bardziej specjalistycznych przedsięwzięciach, jak chociażby budowa tuneli czy metra. Przykładowo Shanghai Urban Construction Group wybudował dotychczas 300 kilometrów metra.

- Zaangażowanie w budowę autostrad byłoby bez sensu. Koszt chińskiego robotnika jest obecnie tak wysoki, że nie opłaciłoby się go przywozić na budowę do Polski. Chińskie firmy mogą natomiast w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego sfinansować inwestycje infrastrukturalne, a ich wykonawstwo pozostawić polskim spółkom budowlanym. W takim wariancie chcemy prowadzić chińskie firmy na polskim rynku infrastruktury - podsumował Frydrych.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


44 648 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP