PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Centralne wsparcie modernizacji dróg w 200 miastach i gminach

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
04-09-2009 08:35

Dyrektywa nr 96/53/WE nakazuje dostosowanie stanu polskich dróg do standardów unijnych. Jak z tego obowiązku mogą wywiązać się miasta na prawach powiatu, przez które przebiegają drogi krajowe, skoro mają ograniczone budżety?

O to zapytała rząd posłanka Jadwiga Wiśniewska. W takiej sytuacji jest m.in. Częstochowa, której radni sygnalizowali posłance, że dłużej nie uniosą na swych barkach samodzielnego utrzymania dróg krajowych i poprawy ich standardów. Wydaje jej się uzasadnione, aby zmienić przepisy, a finansowanie przebudowy, remontów i utrzymania dróg krajowych w granicach administracyjnych miast na prawach powiatu zostało przejęte przez budżet państwa.
Odpowiadając na pytanie wiceminister infrastruktury Radosław Stępień stwierdził, że MI dysponuje środkami jedynie na drogi krajowe zarządzane przez generalnego dyrektora dróg krajowych i autostrad. Ewentualne zmiany przepisów, aby zadania dotyczące dróg krajowych w miastach na prawach powiatu były finansowane ze środków Krajowego Funduszu Drogowego lub budżetu państwa, nie są „obecnie możliwe z uwagi na ograniczone środki funduszu oraz budżetu państwa”.

Według wyjaśnień wiceministra, skala wydatków na drogi zarządzane przez prezydenta miasta na prawach powiatu zależy głównie od tego, jaki jest poziom udziału dochodów budżetów samorządów w podatkach dochodowym od osób fizycznych i prawnych oraz od tego, ile środków finansowych miasto przeznaczy na drogi ze środków własnych. Dodatkowym źródłem dofinansowania dla ww. miast na zadania drogowe jest rezerwa subwencji ogólnej, tworzona w budżecie państwa.

Dysponuje nią minister finansów, w porozumieniu z ministrem infrastruktury, a po zasięgnięciu opinii reprezentacji jednostek samorządu terytorialnego (Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego). Corocznie wspierane dofinansowaniem było ok. 200 jednostek samorządu terytorialnego szczebla wojewódzkiego, powiatowego oraz miast na prawach powiatu. W roku 2009 preferencją objęte są zadania inwestycyjne dotyczące budowy w szczególności: mostów, wiaduktów, estakad i kładek, o ile posiadają ważną decyzję o pozwoleniu na budowę.

W 2009 r. ze środków rezerwy wynoszącej 190,6 mln zł skorzystało już 34 miasta, w tym 20 miast na prawach powiatu otrzymało na remonty dróg krajowych i wojewódzkich łącznie 42,4 mln zł. Miasta na prawach powiatu mogą również ubiegać się o dofinansowanie inwestycji na drogach krajowych z funduszy Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego „Infrastruktura i środowisko”.

Jednocześnie wiceminister wyjaśnił, że zdając sobie sprawę z opisanych problemów miast na prawach powiatu, GDDKiA realizuje program budowy obwodnic tych miast, starając się w taki sposób planować ich przebieg, aby znajdowały się poza granicami miast.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


52 827 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP