Ocena rynku cementu po pierwszym półroczu 2015 w opinii CEMEX Polska bazuje na mieszanych odczuciach. Chociaż wzrost w pierwszym półroczu był wolniejszy od oczekiwanego, a w ciągu roku przewiduje się sporo opóźnień projektów, to druga połowa już teraz wskazuje na zbliżający się bardziej dynamiczny rok 2016. Receptą firmy CEMEX Polska na osiąganie satysfakcjonujących wyników w przyszłości jest jeszcze większe zaangażowanie w ścisłą współpracę z klientami.
"W takim kontekście byliśmy jednak w stanie utrzymać swoją pozycję rynkową na naturalnym dla nas poziomie, który utrzymuje się stabilnie od trzeciego kwartału 2014 roku" - mówi Marcelo Catala, prezes CEMEX Polska. - "Na wzrost ilości sprzedaży cementu (rok do roku) oddziałują odbiory własnych wytwórni betonu, ale również działania handlowe drugiego półrocza ubiegłego roku, mające na celu stabilizację naszej pozycji rynkowej. Musieliśmy "odbić się od dna" jakie odnotowaliśmy w drugim kwartale 2014, kiedy to osiągnęliśmy najsłabszy wynik w tym zakresie w historii CEMEX Polska - na poziomie faktycznie stanowiącym wyzwanie dla rentowności niektórych naszych biznesów w Polsce" - dodaje Marcelo Catala.
Zgodnie z opublikowanym właśnie komunikatem finansowym Spółki, czynnikiem mającym pozytywny wpływ na sprzedaż cementu CEMEX w Polsce były dobre wyniki własnych wytwórni betonu towarowego (sprzedaż wewnętrzna), które znacząco wzrosły w stosunku do pierwszej połowy 2014. Jest to pochodna wyróżniających CEMEX na polskim rynku możliwości technicznych i serwisowych, co szczególnie doceniają klienci przy projektowaniu i realizacji złożonych przedsięwzięć: infrastrukturalnych, mieszkaniowych i komercyjnych. "Mamy nadzieję, iż będziemy mogli jeszcze lepiej wykorzystać naszą wiedzę, aby w najbliższych latach aktywnie wspierać planowaną budowę 810 km dróg betonowych. W technologii, która jest trwalsza, bezpieczniejsza, bardziej wydajna i zrównoważona" - podkreśla M. Catala.
Jakie są główne wyzwania i plany firmy CEMEX w 2015 roku? "Naszym strategicznym priorytetem jest tworzenie wartości dla każdego z naszych klientów. Wartości, która już jest rozpoznawana przez wielu z nich." - informuje Marcelo Catala.
Podobnie jak inni dostawcy rozwiązań budowlanych w Polsce, CEMEX przyznaje, że 2015 rok jest okresem przejściowym, w związku z oczekiwanym ożywieniem na rynku już w przyszłym roku. "Podczas gdy rynek rozwija się wolniej, niż początkowo przewidywano, a niektóre projekty będą prawdopodobnie miały dalsze opóźnienia, jesteśmy przekonani, że druga połowa 2015 roku będzie w pewnym stopniu korzystniejsza. Większość naszych klientów również oczekuje przyspieszenia w 2016 roku, co potwierdzają także prognozy Stowarzyszenia Producentów Cementu." - ocenia M. Catala. "W świetle tych perspektyw, kluczowym dla CEMEX jest jeszcze większa koncentracja naszych wysiłków na kliencie, w celu lepszego dostosowania naszej oferty wartości do specyficznych potrzeb każdego z nich, w szczególności w obszarach, w których CEMEX jest liderem, tj. w zakresie: BHP, jakości czy zrównoważonego rozwoju. Jesteśmy przekonani, że ta dopasowana do potrzeb dodatkowa wartość, którą dostarczamy każdemu z naszych klientów, będzie miała pozytywne przełożenie również na przyszłe poziomy cen, pozwoli naszym klientom na osiągnięcie sukcesu w realizowanych przez nich projektach, szczególnie na rynku rosnącego popytu". - stwierdza Marcelo Catala.
"Realizacja tej strategii i nasze działania są zauważane i doceniane przez klientów, co odzwierciedla fakt poprawy naszych przychodów z podstawowej działalności w I półroczu 2015. Jest to efektem tak zwiększenia sprzedaży w ujęciu ilościowym, jak również wzrostu cen cementu. Mając jednak na uwadze wzrost kosztów produkcji oraz jednoczesny faktyczny spadek cen naszych produktów w ostatnich latach uznajemy, że obecne poziomy cenowe naszych produktów są nadal niestety bardzo dalekie od zadowalających. To poziom znacząco poniżej wszelkich europejskich odniesień i nieodzwierciedlający w pełni dostarczanej naszym klientom wartości dodanej, a przede wszystkim zdecydowanie niewystarczający, aby pokryć koszty kapitału, co ogranicza nasz potencjał do dalszych inwestycji." - mówi prezes CEMEX Polska. "Sytuacja ta jest nie do utrzymania w długim okresie, zwłaszcza że w najbliższych latach może pogłębiać się ryzyko ucieczki emisji CO2 - przenoszenia produkcji z Polski do krajów, w których nie obowiązuje restrykcyjna polityka klimatyczna UE." - dodaje.
"Zgodne z naszą przyjętą wizją i świadomością strategicznego znaczenia nadchodzących lat wzrostu, dołożymy wszelkich starań, aby pomóc naszym klientom poprzez ich sukcesy, wspólnie budować lepszą przyszłość dla Polski." - podsumowuje Marcelo Catala.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: CEMEX Polska: stabilne podstawy na progu dynamicznego wzrostu