PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Cementownie liczą na drogi betonowe - stanowią ułamek na tle asfaltu

Autor: WNP.PL (Tomasz Elżbieciak)
18-01-2016 12:25
Cementownie liczą na drogi betonowe - stanowią ułamek na tle asfaltu

Krytycy wskazują, że branża, która ledwo się podniosła się po kryzysie ostatnich lat, została zaskoczona decyzją o budowie dróg betonowych.

Fot. Stowarzyszenie Producentów Cementu

Obecnie mamy w Polsce ok. 600 km dróg ekspresowych i autostrad o bardzo trwałej nawierzchni betonowej, a także 700 km tras lokalnych. Jest to zatem tylko niewielki ułamek wszystkich dróg publicznych w Polsce - podkreślił w rozmowie z portalem wnp.pl Jan Deja, dyrektor biura Stowarzyszenia Producentów Cementu.

- Jest miejsce zarówno dla technologii asfaltowej, jak i betonowej, w której ma powstać 809 km z ok. 3,9 tys. km dróg szybkiego ruchu planowanych w ramach bieżącej perspektywy unijnej - wskazała Deja.

Jak zaznaczył, łączna długość dróg publicznych w Polsce wynosi ponad 400 tys. km. Dlatego - jego zdaniem - nie należy mówić, że dla podmiotów związanych z technologią asfaltową zabraknie pracy.

- Choć dróg betonowych na tle asfaltowych jest w Polsce niewiele, to powstał przy nich potencjał wykonawczy, który jest w stanie wybudować 809 km takich nawierzchni do końca bieżącego budżetu unijnego - stwierdził Deja.

Dodał, że technologie powinny ze sobą konkurować, gdyż to pobudza do dalszego rozwoju - również producentów asfaltu.

- Dziś padają zapewnienia o stworzeniu nawierzchni asfaltowej, której trwałość wyniesie kilkadziesiąt lat. Obecnie jest to jednak obietnica, która miejmy nadzieje dojdzie do skutku. Natomiast w przypadku dróg betonowych taka trwałość jest poświadczona przypadkami sprawdzonej eksploatacji -podkreślił.

- Koszt inwestycji drogowej należy postrzegać nie tylko poprzez nakłady na budowę, ale poprzez koszty późniejszej eksploatacji. Przykładowo z doświadczeń czeskich wynika, że w okresie 20 lat koszt budowy i eksploatacji drogi betonowej stanowi 45 proc. kosztów budowy i eksploatacji drogi asfaltowej - zaznaczył.

GDDKiA plany realizacji w ramach nowego Programu Budowy Dróg Krajowych ok. 810 km dróg szybkiego ruchu o nawierzchni betonowej przedstawiła późną jesienią 2014 r.

Krytycy wskazują, że branża, która ledwo się podniosła się po kryzysie ostatnich lat, została zaskoczona decyzją o budowie dróg betonowych.

W tej technologii niektórzy upatrują zagrożenia dla firm z polskim kapitałem, które nie mają odpowiednich referencji, a ponadto nie stać ich na zakup nowego sprzętu.

Zobacz więcej: Budowlańcy: drogi betonowe nie są złe. Zły był tryb decyzji o ich budowie

Entuzjaści zaznaczają natomiast, że nie brakuje krajowych wykonawców, którzy wykonują drogi betonowe na europejskim poziomie. Prócz tego nawierzchnia to tylko mała część (ok. 10 proc. całkowitych kosztów) dużego wolumenu prac związanych budową dróg.




SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


44 754 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 145 024 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 759 ofert w bazie

2 782 215 ofert w bazie


Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP