Inwestycja tej autostrady miała kosztować nieco ponad 900 mln euro. Okazuje się, że jej budżet jest znacznie większy.
Kilkanaście dni temu, kiedy GTC i rząd podpisywały umowę, resort infrastruktury i drogowa dyrekcja zgodnie informowali, że budowa 62-kilometrowego odcinka ma kosztować 11,7 mln euro/km plus 191 mln euro za trzy mosty. Daje to około 916 mln euro.
Tymczasem we wniosku EBI całkowity koszt jest oszacowany na 1,1 mld euro — 925 mln euro to podstawowy koszt budowy, ale na dodatkowe 175 mln euro wyceniono ryzyko inwestycji (eskalacja cen, kwestie techniczne etc.). To jednak oznaczałoby, że koszt projektu sięgnie nie, jak dotychczas szacowano, niespełna 15 mln euro/km, lecz 17,74 mln euro/km.
— Będziemy prosić EBI o skorygowanie informacji. Nie ma mowy o żadnym szacowaniu ryzyka dotyczącego ceny. Ustalona kwota budowy nie może się zmienić, koncesjonariusz gwarantuje ją niezależnie od wszelkich wahań cenowych na rynku. Podana wartość 1,1 mld euro to rzeczywista kwota budżetu inwestycji — twierdzi Aleksander Kozłowski, reprezentujący GTC.
Wyjaśnia, że składa się na nią: koszt budowy wart około 900 mln euro plus 25 mln euro za dostawy sprzętu, około 110 mln euro stanowią odsetki, a resztę koszty zarządzania, opłacenie niezależnego inżyniera etc.
GTC — w okresie rządów Marka Belki — była gotowa zrealizować inwestycję na Nowe Marzy — Toruń za 7,4 mln euro za km (łącznie z mostami). Jednak projekt nie znalazł akceptacji PiS.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Budżet na Nowe Marzy - Toruń wart 1,1 mld euro