PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Budownictwo to biznes cykliczny - trzeba wyjść poza branżę

Autor: wnp.pl (Tomasz Elżbieciak)
15-05-2013 18:44
Budownictwo to biznes cykliczny - trzeba wyjść poza branżę
Fot. PTWP (Paweł Pawłowski)

Budownictwo to biznes cykliczny, dlatego w krajach rozwiniętych większość firm budowlanych zdecydowała się na zdywersyfikowanie działalności na inne branże - wskazał w środę Dariusz Blocher, prezes Budimeksu, podczas V Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.

Blocher, który uczestniczył w dyskusji poświęconej sektorowi budowlanemu, przypomniał, że ostatni cykl wzrostu w polskim budownictwie był wywołany napływem środków unijnych, zwłaszcza na drogownictwo.
Podkreślił, że Budimex w rekordowym pod względem nakładów na drogi 2011 r. aż 42 proc. przychodów miał z kontraktów realizowanych dla GDDKiA. Tymczasem już w 2012 r. spółka nie podpisała żadnej znaczącej umowy z Dyrekcją.

Prezes Budimeksu wskazał, że przy obecnej koniunkturze w budownictwie znaczącej zmianie uległa także struktura portfela zleceń spółki pod kątem wartości kontraktów.

W ubiegłych latach średnia wartość umów Budimeksu wynosiła ok. 100 mln zł. Obecnie jest to ok. 30 mln zł, co oznacza, że spółka stara się o kontrakty u mniejszych klientów, a także rywalizuje o nie z inną konkurencją.

Blocher podkreślił, że w celu zabezpieczenia się przed wahaniami rynku w krajach rozwiniętych firmy budowlane zaczęły dywersyfikować działalność nie tylko w obrębie swojej branży, ale otworzyły się także na inne sektory.

Dlatego Budimex, poza wejściem na rynek kolejowy czy energetyczny, szuka także nowych pomysłów biznesowych. Wśród nich znajduje się m.in. gospodarka odpadami komunalnymi, letnie i zimowe utrzymanie dróg, a także zarządzanie nieruchomościami.

Prezes Budimeksu wskazał natomiast, że obecnie spółka nie planuje geograficznej dywersyfikacji działalności. Dodał, że Budimex analizował pod tym kątem dziewięć krajów, ale wejście na te rynki - m.in. z powodu braku transparentności i stabilności - spółka uznała za zbyt ryzykowne.

Aktualna strategia Budimeksu przewiduje koncentrację na rozwoju na rynku polskim w perspektywie kolejnych 7-9 lat. Firma nie wyklucza jednak zainteresowania wejściem na nowe rynki przy sprzyjających okolicznościach.
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


39 064 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 764 ofert w bazie

2 782 271 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP