XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Budownictwo: musi powstać kanon współpracy w wykonawcami

Budownictwo: musi powstać kanon współpracy w wykonawcami
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Jeśli państwo wypracuje kanon współpracy z rynkiem wykonawczym, w taki sposób, żeby zestandaryzować warunki przygotowania, realizacji i nadzoru inwestycji drogowych i kolejowych na wzór anglosaski, szeroko mówiąc europejski, to wtedy unikniemy sytuacji, w których wchodzą na rynek krajowy firmy bez jakiegokolwiek doświadczenia na nim i potencjału - mówi poseł Jerzy Polaczek, członek Rady VI Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

Co w programie VI Europejskiego Kongresu Gospodarczego szczególnie przyciąga uwagę?

- Moim zdaniem udział wyjątkowo licznej reprezentacji rządowej państw afrykańskich. To na pewno efekt podjęcia tematyki afrykańskiej podczas Kongresu w ubiegłym roku. Drugiego takiego miejsca w Europie Środkowo-Wschodniej jak Europejski Kongres Gospodarczy otwartego na sprawy relacji gospodarczych z Afryką nie ma.

Tegoroczny Kongres ma bogatą panoramę tematyczną. Osobiście będę uczestniczył w jednym z paneli poświęconych wydatkowaniu środków z nowej perspektywy finansowej UE na inwestycje infrastrukturalne.

Jest szansa, że te pieniądze będą lepiej wydane niż w latach 2007-13? Uniknie się błędów znanych właśnie z inwestycji infrastrukturalnych?

- Jeśli państwo wypracuje kanon współpracy z rynkiem wykonawczym, w taki sposób, żeby zestandaryzować warunki przygotowania, realizacji i nadzoru inwestycji drogowych i kolejowych na wzór anglosaski, szeroko mówiąc europejski, to wtedy unikniemy sytuacji, w których wchodzą na rynek krajowy firmy bez jakiegokolwiek doświadczenia na nim i potencjału. W Polsce przyniosło to efekt w postaci rozwiązanych kontraktów i sporów, jak szacują eksperci, na 10-11 mld zł w zakresie samych tylko robót drogowych.

Na ile za tę sytuację odpowiedzialne jest stosowanie kryterium najniższej ceny w przetargach?

- To kryterium nie powinno być kwestionowane z zasady. Jeśli inwestycje budowlane są precyzyjnie opisane, spełnia ono swoją funkcję. Trzeba zwrócić uwagę na inną kwestię: usługi projektowe. Jeśli tam zwycięża najniższa cena, to jest to nieporozumienie. W Stanach Zjednoczonych np., na podstawie decyzji Kongresu, wszystkie agendy rządowe zlecające zamówienia publiczne, robią to w modelu oceny przez kwalifikacje. I to jest sposób na uniknięcie sytuacji, w której wykonawca otrzymuje produkt-projekt niskiej jakości i staje przed dylematem, czy budować zgodnie z nim, czy ze sztuką budowlaną.

Rozliczenie perspektywy 2007-2013 musi być podstawą do wniosków systemowych. Nie mówię, że wszystko to, co się dzieje jest złe, ale naprawienie problemów branży budownictwa infrastrukturalnego, w której 1/3 firm zbankrutowała lub jest w gigantycznych kłopotach finansowych, to zadanie dla szeroko rozumianego sektora rządowego.

Jednak zdecydowanie większe niebezpieczeństwo widzę w przyszłej perspektywie, jeśli chodzi o tempo realizacji inwestycji kolejowych. To dziś najbardziej trudny, a nawet wstydliwy obszar zaniedbań. Do eksploatacji ma wejść nowy typ taboru, którego prędkości rozkładowe dochodzą do dwustu kilkudziesięciu km/godz. a z 19 tys. km sieci kolejowej w Polsce o znaczeniu państwowym mamy jedynie 75-120 km dostosowane do tego rozwiązania.

Rząd tymczasem w dzieleniu środków unijnych na transport preferuje infrastrukturę drogową...

W innych krajach europejskich nakłady na drogi także były większe niż wydatki na budowę infrastruktury kolejowej, może za wyjątkiem Szwajcarii, która postawiła na kolej jako fundament komunikacji publicznej. Chodzi o to, żeby w polskich warunkach proporcje między nakładami na tory i drogi nie były jak 1:10, ale oscylowały wokół parametrów unijnych.

Rozmawiał Adrian Ołdak

Dowiedz się więcej o EEC 2014
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Budownictwo: musi powstać kanon współpracy w wykonawcami

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!