PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Budownictwo kolejowe podzieli los drogowego? Bardzo możliwe

Autor: wnp.pl (Tomasz Elżbieciak)
22-11-2012 09:02

Istnieje wiele podobieństw i przesłanek do tego, aby w budownictwie kolejowym na większą skalę pojawiły się problemy, które z dużą siłą uderzyły w branżę budowlaną w ostatnich kwartałach.

Maria Mickiewicz, analityk Banco Espirito Santo de Investimento, przyznała, że istnieje kilka czynników, które mogą budzić obawy o przyszłą rentowność w budownictwie kolejowym.
Wśród nich wskazała m.in. na oczekiwane straty Przedsiębiorstwa Napraw Infrastruktury, które Budimex kupił od PKP w listopadzie 2011 r. Przed dwoma miesiącami sąd ogłosił upadłość PNI.

Mickiewicz podkreśliła także, że zarządy spółek giełdowych, które działają na rynku budownictwa kolejowego, zwracają uwagę na agresywne ofertowanie w przetargach. Do agresywnego ofertowania dochodziło już w przeszłości - w latach 2011-2012 - na dużych przetargach.

- Moim zdaniem istnieje realne ryzyko, że scenariusz drogowy może powtórzyć się również w kolejach, choć prawdopodobnie na mniejszą skalę, ze względu na zdecydowanie mniejszy rynek. Ryzyka dotyczą już realizowanych kontraktów. Lekcja z dróg powinna przynieść wymierne efekty - powiedziała wnp.pl Mickiewicz.

W jej opinii, w nowych przetargach, oczekiwanych w ramach następnej perspektywy finansowania unijnego, można spodziewać się mniej agresywnej konkurencji.

- Po części również dlatego, że przy obecnych problemach płynnościowych w sektorze budowlanym i oczekiwanym spadku całego rynku w 2013 r, podaż mocy w budownictwie powinna zacząć się dostosowywać do wielkości rynku - oceniła.

Dodała, że w krótkiej perspektywie czasu, patrząc przez pryzmat obecnych portfeli zamówień spółek budowlanych, ekspozycję na segment budownictwa kolejowego można postrzegać ogólnie jako czynnik ryzyka.

Mickiewicz wskazała, że aby ocenić dokładniejszą sytuację poszczególnych spółek, należałoby dokładnie przeanalizować listę realizowanych przez nie kontraktów kolejowych w kontekście wartości złożonej oferty do budżetu inwestora, a także ofert konkurentów.

W ten sposób można ocenić stopień agresywności przy pozyskiwaniu kontraktu, a co za tym idzie także potencjał do wygenerowania przyzwoitej marży. Istotna jest także sytuacja płynnościowa konsorcjantów.

- W dłuższej perspektywie czasu oczekiwałabym znaczącego napływu środków unijnych w ramach budżetu unijnego na lata 2014-2020 do segmentu budownictwa kolejowego, co powinno przełożyć się na poprawę perspektyw dla branży - wskazała Mickiewicz.

NA GIEŁDZIE

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

BUDIMEX SA [BDX]

kurs:

203.00 PLN 0.35 (0.17%)

Notowania | Analiza techniczna


Trakcja Polska SA [TRK]

kurs:

15.73 PLN 0.74 (4.94%)

Notowania | Analiza techniczna





SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


53 969 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP