Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Budownictwo infrastrukturalne nadal napotyka na bariery

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
26-10-2009 18:38
Budownictwo infrastrukturalne nadal napotyka na bariery

Opierając prognozy na wynikach uzyskanych w ciągu trzech kwartałów, cały 2009 rok powinien zakończyć się znacznym wzrostem budownictwa - stwierdziła prof. Zofia Bolkowska z Wyższej Szkoły Zarządzania i Prawa w Warszawie podczas konferencji "Inwestycje w trakcie kryzysu. Budownictwo, infrastruktura, inwestycje komunalne".

Jej zdaniem jest to możliwe głównie dzięki realizowanym zadaniom budowy dróg i autostrad.
W ocenie prof. Bolkowskiej, obecne pozytywne tendencje zachodzące rynku budownictwa nie mają jednak trwałego charakteru, a zarazem występuje nadal wiele czynników, które mogą zmienić sytuację.

- Jednym z zagrożeń dla krajowego rynku wykonawstwa jest kompletne zachwianie równowagi pomiędzy popytem o podażą – powiedział Zbigniew Kotlarek, prezes zarządu Polskiego Kongresu Drogowego – Publiczny inwestor może się cieszyć z rosnącej konkurencji i wojny cenowej, lecz dawno został przekroczony punkt krytyczny, za którym narasta groźba destabilizacji i nawet bankructw obecnych w Polsce od lat wykonawców.

Z opinią tą zgodzili się kolejni dyskutanci. Według Wojciecha Malusi, prezesa Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa, krajowi wykonawcy budownictwa infrastrukturalnego już obecnie wykorzystują swoje moce produkcyjne w zaledwie 50-60 proc. Ich zysk operacyjny wynosi średnio 2-3 proc., czyli jest najniższy w sektorze budownictwa.

- Tymczasem dopuszcza się do przetargów publicznych firmy chińskie, które nie działają w oparciu o te same zasady rynkowe, ponieważ korzystają z parasola ochronnego własnego rządu – podkreślił prezes Malusi.

Problem wyścigu na niskie ceny, do czego zmusza regulamin przetargów publicznych, prowadzi do pogorszenia jakości ułożenia dróg, mówili kolejni dyskutanci. Są już pierwsze informacje o wadach. Tymczasem publiczne służby nadzoru inwestycyjnego są słabe, co może problem pogłębiać.

- Z pewnością należy je zaktywizować, także wprowadzić korekty do regulaminu przetargów - mówił prezes zarządu Polimex-Mostostal Konrad Jaskóła – Ale odpowiedzią na rosnącą konkurencję może być też restrukturyzacja polskich wykonawców i lepsze przygotowanie się na walkę o kolejne kontrakty.

Zdaniem Adriana Furgalskiego, dyrektora Zespołu Doradcow Gospodarczych TOR, w przypadku inwestycji kolejowych nie ma „szaleństwa” cenowego. Istnieje natomiast groźba wieloletnich opóźnień w realizacji wielu podstawowych inwestycji oraz utraty środków pomocy unijnej na ten cel, przewidzianych w perspektywie finansowej 2007-2013. Tylko likwidacja ok. 8 tys. wąskich gardeł zdecydowanie poprawiła by sytuację, lecz nie korzystają one z kolei z dofinansowania unijnego, a środki krajowe (ok. 900 mln w br.) są trzykrotnie niższe od „minimalnych” potrzeb.

- W efekcie, o ile stan dróg się poprawia, na kolei postępuje degradacja – stwierdził dyrektor Furgalski.

Czytaj też:
Budownictwo infrastrukturalne ma pracy na wiele lat
Finansowanie inwestycji infrastrukturalnych będzie problemem
Ceny usług budowlanych będą rosnąć

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 964 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP