PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Budownictwo infrastrukturalne ma pracy na wiele lat

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
26-10-2009 16:27
Budownictwo infrastrukturalne ma pracy na wiele lat

Ani rok 2012, czyli zakończenie inwestycji związanych z mistrzostwami Europy w piłce nożnej, ani rok 2013, czyli zakończenie unijnej perspektywy finansowej, nie oznaczają końca inwestycji infrastrukturalnych lub ich gwałtownego załamania.

Taka była zgodna opinia dyskutantów konferencji zorganizowanej przez PTWP SA pt. „Inwestycje w trakcie kryzysu. Budownictwo, infrastruktura, inwestycje komunalne.”
- Realizacja rządowego programu budowy dróg i autostrad jest opóźniona, a ponadto wielokrotnie zmieniane były kwoty finansowania, mówił Zbigniew Kotlarek, prezes zarządu Polskiego Kongresu Drogowy. Można więc oczekiwać, że część tych zadań – szczególnie współfinansowana ze środków unijnych – zostanie przesunięta na lata 2014-2015.

- Nawet jeżeli zostaną one zrealizowane, to i tak rządowy plan budowy 5 tys. dróg szybkiego ruchu oraz 200 obwodnic będzie wykonany w połowie, czyli należy go dokończyć w drugiej połowie dekady – mówił prezes Kotlarek.

W dodatku czekają nas inne zadania lub problemy do rozwiązania, jak dostosowanie dróg krajowych do wymagań unijnych pod względem dopuszczalnego nacisku na oś, a przede wszystkim remonty i odtworzenie dróg samorządowych.

- Na 16,5 tys. dróg krajowych, które mają 5-proc. udział w długości dróg w kraju, wydajemy teraz połowę nakładów inwestycyjnych. Tymczasem niszczeją drogi samorządowe, na których zwiększył się znacznie ruch pojazdów ciężarowych – powiedział poseł Janusz Piechociński.

Jak podkreślano w dyskusji, w zasadzie dopiero po 2014 roku nastąpi szczyt zadań inwestycyjnych na kolei, które na dobre jeszcze nie ruszyły. - Jeżeli w tym tempie będą postępować prace, to rozjazdy wymienimy po 260 latach, a tory po 160 latach - spointował Adrian Furgalski, dyrektor w ZDG TOR.

Nowe trendy pojawią się na rynku wykonawstwa budowlanego, zmieni się też koniunktura w poszczególnych segmentach rynku.

- Jeżeli już będą zbudowane główne odcinki autostrad, to Polska stanie się bardziej atrakcyjna dla inwestorów zagranicznych, którzy z powrotem zaczną zlecać więcej zadań kubaturowych – stwierdził Konrad Jaskóła, prezes zarządu Polimeksu-Mostostalu. - Powróci z pewnością koniunktura na rynku mieszkaniowych, a zacznie się na rynku inwestycji przemysłowych, szczególnie w energetyce.

Podobnie sytuację oceniał Paweł Antonik, prezes zarządu Strabag.

- Nie martwię się, czy na budownictwo infrastrukturalne będą środki unijne w nowej perspektywie finansowej 2014-2020, bowiem z pewnością tak, choć pewnie w mniejszej skali – mówił. – Problemem jest to, ile krajowych firm budowlanych przeżyje walkę konkurencyjną po obecne zlecenia i czy będą w stanie się przebranżowić i dostosować do nowych warunków rynku w przyszłości.

Czytaj także: Budownictwo infrastrukturalne nadal napotyka na bariery
Podobał się artykuł? Podziel się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


38 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 764 ofert w bazie

2 782 271 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP