PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Budownictwo infrastrukturalne - jest lepiej, ale daleko do ideału

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
09-02-2015 13:52
Budownictwo infrastrukturalne - jest lepiej, ale daleko do ideału
fot. Fotolia

W kilku aspektach sytuacja na rynku budownictwa infrastrukturalnego na progu bieżącej perspektywy finansowej jest lepsza, niż jeszcze dwa lata temu. Jednak sytuacja daleka jest od ideału - zgodzili się uczestnicy debaty zatytułowanej "Infrastruktura i budownictwo. Jak sprawnie inwestować?", która odbyła się w ramach Forum Zmieniamy Polski Przemysł.

Ich zdaniem, na szczeblu centralnym, brakuje spójnej analizy realizacji budownictwa infrastrukturalnego pod kątem skutków, jakie one przynoszą, ich efektywności, wpływu na rozwój gospodarki i regionów, dostosowania nie tylko do bieżących, ale i do przyszłych wymagań. Nie ma też multimodalnego programowania budowy sieci i wykorzystania efektu ich komplementarności.
- Nie wystarczy analizować, jaki jest procent wykorzystania środków pomocy unijnej na inwestycje infrastrukturalne - mówił Andrzej Cholewa, wiceprezes zarządu Track Tec. - Ich efekt może nie być zadowalający, czego przykładem jest linia CMK, na której odtworzono zaledwie parametry techniczne sprzed 30 lat.

Jego zdaniem, rząd powinien powołać niezależną organizację, wzorem np. Austrii, do oceny realizacji kontraktów i relacji pomiędzy inwestorami a wykonawcami.

Wskazano też, że o ile GDDKiA mówi o planach inwestycji finansowanych z bieżącej perspektywy finansowej, to PKP PLK nadal skupia się na wykorzystaniu środków z minionego budżetu wieloletniego.

- W przypadku kolei tylko mówi się o planach inwestycyjnych i zamierzeniach - podkreślił Andrzej Balcerek, dyrektor generalny Grupy Górażdże, prezes zarządu Górażdże Cement. - Nasza branża jest dobrze przygotowana do dostaw cementu i betonu na poziomie z rekordowych lat, ale ta nierytmiczność zamówień ma znaczenie dla małych zakładów, np. wydobycia kruszyw.

Zdaniem Alfreda Watzla, członka zarządu Strabag, rynek wykonawczy w relacjach z GDDKiA znajduje się w znacznie korzystniejszej sytuacji, niż np. w 2011 roku. Pozytywnie ocenił dzielenie zamówień na mniejsze odcinki, lepiej rozkładane ryzyka, a przede wszystkim - większą otwartość na dialog z wykonawcami.

- Jednak nadal występuje kilka punktów tych relacji, które zagrażają wykonawcom - podkreślił Watzl.

Wymienił wśród nich waloryzację cen na bardzo niskim poziomie (1 proc.), wygórowany okres gwarancji (10 lat), czy presję na krótkie okresy realizacji zadań.

Jan Styliński, prezes zarządu Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa dodał do tej listy kolejne, takie kontrowersyjne punkty, jak np. zbyt liberalne podejście do prekwalifikacji i brak spójnego nadzoru wyroków KIO.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 595 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 663 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP