PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Budownictwo handlowe wraca do poziomu z 2008 r.

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
28-03-2011 20:06
Budownictwo handlowe wraca do poziomu z 2008 r.

W tym roku planowane jest oddanie do użytku około 650 tys. m kw. powierzchni handlowej, która obecnie znajduje się przeważnie w fazie budowy. Oznaczać to będzie powrót do poziomu podaży z 2008 roku - informuje Colliers International (CI).

Biorąc pod uwagę długość procesu inwestycyjnego, należy oczekiwać, że ukończonych zostanie niewiele więcej nowych projektów, ocenia CI. Wzrostu podaży można oczekiwać dopiero w latach 2012-2013.
Zdecydowana większość projektów jest realizowana poza największymi aglomeracjami. Na przykład w Rzeszowie Deweloper Investment buduje Millenium Hall o powierzchni 56,6 tys. m kw., w Opolu Helical buduje galerię Turawa (41 tys. m kw.), a Saller Group West Investment w Ostrowiu Wlk. Ostrovię (37 tys. m kw.). Także w tym roku oddana zostanie do użytku Galeria Słoneczna w Radomiu (42 tys. m kw.).

W największych miastach spółka Liebrecht & WooD buduje w Gdańsku Morski Park Handlowy (50 tys. m kw.), a ECE Projektmanagement w Szczecinie - Galerię Kaskada (43 tys. m kw.).

Colliers International stwierdza, że rośnie liczba projektów mających szansę na otrzymanie finansowania i wejścia w fazę budowy, co oznacza wzrost podaży w nadchodzących latach. W przyszłym roku większą część nowej podaży powierzchni handlowych będą stanowić tradycyjne centra handlowe. Parki handlowe (łącznie 110 tys. m kw.) powstaną w Opolu, Krakowie i Gdańsku. Przybędą także centra typu outlet, które w Polsce mają obecnie zaledwie 1 proc. całkowitej powierzchni handlowej. Przedsięwzięcia o takim charakterze powstaną w Krakowie (Factory Outlet - 21,3 tys. m kw.) oraz w Szczecinie (Outlet Park Szczecin - 23 tys. m kw.).

Całkowita podaż nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce pod koniec 2010 roku sięgała 8,04 mln m kw. W ub.r. wprowadzono na rynek około 460 tys. m kw. powierzchni handlowej, co stanowi znaczny spadek w porównaniu z ubiegłymi latami (mniej niż 60 proc. podaży z 2009 roku). Tak niski poziom nowych zasobów jest bezpośrednim skutkiem kryzysu, kiedy to zmniejszeniu uległa liczba inwestycji wchodzących w fazę budowy.

Całkowita podaż na ośmiu największych rynkach wyniosła 5,19 mln m kw., w tym w 2010 roku zwiększyła się o 153 tys. m kw. Największym zrealizowanym projektem był Port Łódź (67 tys. m kw).

Większość nowej powierzchni handlowej została dostarczona w małych i średnich miastach. Pod koniec grudnia 2010 roku całkowity zasób powierzchni handlowych na tych rynkach osiągnął 2,9 mln m kw. Wśród największych zakończonych projektów należy wymienić centrum handlowe Victoria (43 tys. m kw) w Wałbrzychu oraz Gemini Park w Tarnowie (41,5 tys. m kw).

Biorąc pod uwagę główne aglomeracje, największe nasycenie rynku ponownie odnotowano w Poznaniu (984 m kw. na 1000 mieszkańców) i Wrocławiu (863 m kw. na 1000 mieszkańców). W przypadku średnich miast (powyżej 100 tys. mieszkańców) najwyższy wskaźnik nasycenia zarejestrowano w Opolu (1059), Bielsku-Białej (905) i Płocku (872).



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


36 196 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 663 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP