Budownictwo drogowe powoli się rozkręca

Budownictwo drogowe powoli się rozkręca
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Mam nadzieję, że wszystkie postępowania ogłoszone jeszcze w roku 2015 będą rozstrzygnięte, umowy zostaną podpisane - mówi Barbara Dzieciuchowicz, prezes zarządu Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa

Pani prezes; w lutym 2017 r. koniunktura budowlana nieco się poprawiła. Czy w branży drogowej jest to poprawa bardziej widoczna, czy też mniej? Jak można ocenić skalę opóźnień inwestycji drogowych?

- Jeżeli chodzi o drogi publiczne to ożywienie widać w samorządach.

Od września ubiegłego roku w większości samorządów pojawiło się więcej przetargów. W roku 2016 zatwierdzono większość Regionalnych Programów Operacyjnych.

Jeżeli ta tendencja się utrzyma to ten i przyszły rok będą dość dobre. Na drogach krajowych do końca trzeciego kwartału ubiegłego roku niewiele się działo, bo większość przetargów, które ogłoszono we wrześniu i październiku 2015 r. było cały czas na etapie prekwalifikacji. Straciliśmy jeden sezon budowlany.

Sytuacja zaczęła się zmieniać od września 2016 r. kiedy to odblokowano część postępowań przetargowych.

Mam nadzieję, że wszystkie postępowania ogłoszone jeszcze w roku 2015 będą rozstrzygnięte, umowy zostaną podpisane.

Kilka nowych przetargów już na nowych zasadach zostało ogłoszonych w lutym br., są to postępowania jednoetapowe w formule "zaprojektuj i wybuduj", szybciej więc powinny być zakończone.

Co dalej z zadłużeniami? Mogą stać się istotną przeszkodą dla firm w podejmowaniu nowych zadań.

- W sporach sądowych ciągle jest kwota ok. 10 mld zł. Jak ta kwestia zostanie rozwiązana, jeszcze dokładnie nie wiadomo.

Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa zapowiedziało, że zostaną podjęte zdecydowane działania w kierunku ugody, by konfliktów dalej nie ciągnąć, ale dotąd ta sprawa nie jest doprowadzona do końca. Z tej kwoty większość dotyczy największych firm, dla których jednak zadłużenie nie jest tak groźne jak dla małych i średnich.

Kolejne samorządy podpisują umowy z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (ostatnio np. na obwodnicę Wrocławia, roboty w Krakowie, Bydgoszczy, Lesznie, Tarnowie). Czy oznacza to, że są gotowe do podjęcia prac?

- To jest pytanie do zamawiających. Nikt oficjalnie nie informuje o datach ogłoszania tych przetargów. Skoro umowy zostały podpisane, to z pewnością inwestycje są przygotowane.

Aby otrzymać środki z POIŚ trzeba spełnić określone wymogi, więc samorządy dokonują wyborów dobrze skalkulowanych.

Polski Związek Pracodawców Budownictwa ocenia, że przyczyną opóźnień jest nowelizacja Prawa zamówień publicznych zmieniająca reguły gry i zmiana Rządu. Czy Pani się zgadza z tą opinią?

- Tak. Nowelizacja Pzp miała pewien wpływ, ale głównie w przetargach samorządowych. GDDKiA większość przetargów prowadziła w oparciu o ustawę Pzp przed nowelizacją, bo były one ogłaszane we wrześniu i październiku 2015 r. Zmiana Rządu miała wpływ na tempo ogłaszania i rozstrzygania przetargów głównie w GDDKiA.

Podobno rok 2016 wykorzystano na korzystne ustalenia między GDDKiA i PKP PLK a wykonawcami. Co przede wszystkim usprawniono na linii inwestor - wykonawcy, a jakie problemy wymagają jeszcze dopracowania, a przeszkody - usunięcia?

- Członkowie OIGD działają głównie na drogach. Do GDDKiA występowaliśmy w wielu kwestiach takich jak np. wymogi dla kluczowego personelu wykonawcy, ważność referencji, waloryzacja, wymagana wielkość przerobów, wysokość wadium, wysokość i sposób wnoszenia zabezpieczenia należytego wykonania umowy. W ostatnich latach było niewiele przetargów, w większości były to małe zadania, tak więc w firmach pojawił się problem ważności referencji. Wymagania dla kluczowego personelu były zbyt wyśrubowane dla wszystkich firm. Waloryzacja mogła wynosić najwyżej jeden procent, teraz nie ma górnej granicy wartości. W roku 2016 Minister Infrastruktury i Budownictwa powołał Komitet Sterujący, który pracował nad optymalizacją procesu realizacji inwestycji drogowych, a następnie Radę Ekspertów. Rada Ekspertów w trakcie swoich prac przyjęła m.in. nową matrycę ryzyk dla kontraktów oraz pracuje nad wzorami umów w formule "zaprojektuj i buduj", "buduj", "na projektowanie" i "na małe roboty". Tak więc, rok 2016 został dobrze wykorzystany jeśli chodzi o poprawienie relacji i warunków współpracy inwestor-wykonawca.

Mam nadzieję, iż tę poprawę będzie widać na budowach.

Eksperci przewidują szczyt koniunktury dopiero na lata 2019-20. To może się okazać zbyt odległa perspektywa. Wiele firm może do tego czasu nie przetrwać.

- Przetargi ogłoszone przez GDDKiA w roku 2015 to kwota prawie 30 mld zł. Wszystko będzie zależało od tempa rozstrzygania tych przetargów, a także od tego kiedy i ile nowych postępowań będzie ogłaszanych. MIB mówi o nowelizacji PBDKiA na lata 2014-2023, nie wiadomo więc, które zadania i na jaką kwotę wypadną z tego programu. Szczyt koniunktury to będą lata 2019-2020 i końcówka tej perspektywy.

Jak Pani ocenia obecne przygotowanie Generalnej Dyrekcji, zwłaszcza jeżeli chodzi o nadzór i kontrolę jakości robót?

- Sadzę, że obecnie oddziały terenowe GDDKiA są dobrze przygotowane i doświadczone merytorycznie. W procesach decyzyjnych zapewne nie unikniemy problemów, ale głównie za sprawą umów, w których inwestor przerzucał na wykonawcę większość ryzyk, a w przypadku konfliktów odsyłał po prostu do sądów. Myślę tu o przetargach ogłoszonych jeszcze w roku 2015. Mam nadzieję, że przy nowych wzorach umów, które są tworzone w oparciu o nową matrycę ryzyk, jest postępowanie mediacyjne, jest więc szansa, iż spory będą rozstrzygane w trakcie realizacji kontraktu. Centrala GDDKiA w pierwszej perspektywie finansowej bardzo się rozrosła.

Niestety proporcjonalnie do tego nie wzrosła liczba inżynierów.

Moim zdaniem w centrali brakuje kadry technicznej, choć pojawiło się w ostatnim roku kilku nowych, bardzo dobrych fachowców. Została zapowiedziana dalsza, korzystna zmiana, na którą bardzo liczymy.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Budownictwo drogowe powoli się rozkręca

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!