Budownictwo drogowe czekają nowe problemy

Budownictwo drogowe czekają nowe problemy
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Szukanie alternatywnych sposobów inwestowania budowy dróg, ocena stanu rozwoju polskiego systemu dróg, ich bezpieczeństwa oraz usług wykonawczych - to główne zagadnienia, jakie skupiły uwagę dyskutantów sesji "Infrastruktura i transport; autostrady i drogi" w drugim dniu Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

Obecnie drogi budowane są głównie ze środków unijnych, z relatywnie małym wkładem inwestorów krajowych. Sytuacja zacznie się jednak zmieniać już za rok, kiedy zostaną one rozdysponowane, a na euro z nowej perspektywy budżetowej (w niewiadomej zresztą wysokości) - przyjdzie czekać trzy lata. Dlatego już należy szukać alternatywnych sposobów finansowania budowy i utrzymania wielu odcinków dróg, powiedział Edmund Kubeczka, dyrektor zarządzający sektorem budowlanym w ING Banku Śląskim.

Najbardziej realne warunki stwarza system partnerstwa publiczno-prywatnego, stwierdził Artur Fojud, prezes zarządu Fojud SA. "W dalszym procesie budownictwa dróg jesteśmy wręcz skazani na niego".

- Dotychczas mamy remis, dwa udane przykłady budowy autostrad w tym systemie i dwa nieudane - powiedział Lech Witecki, p.o. dyrektora generalnego w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad - Jednak widzimy przed nim nowe możliwości, dzięki ponownemu zainteresowaniu się możliwością finansowania prywatnych inwestorów przez banki komercyjne.

Jednym z prawdopodobnych, kolejnych projektów infrastrukturalnych opartych o system PPP może być np. odcinek autostrady lub szybkiego ruchu (nie ma w tej sprawie decyzji) z Warszawy do granicy wschodniej, dodał Witecki. W tej formule mogą też być zawarte umowy administrowania odcinkami autostrad, budowanych obecnie ze środków publicznych. Jak mówił Andrzej Patalas, prezes zarządu Autostrada Wielkopolska, system PPP nie jest droższy dla inwestora.

W dyskusji pozytywnie oceniono stan realizacji budowy autostrad podkreślając, że jest to jednak gigantyczny front robót, powodujący także poślizgi. "Obecnie na wszystkich fragmentach autostrad podpisane są umowy lub realizowane prace" - podkreślił dyrektor Witecki. Natomiast plan realizacji budowy dróg szybkiego ruchu zostanie zakończony raczej w latach 2017-2018, a nie trzy lata wcześniej, jak prognozuje rząd - ocenił Adrian Furgalski dyrektor Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. W terminie natomiast, czyli w czerwcu 2011 roku, powinien zostać uruchomiony system elektronicznego poboru opłat na drogach publicznych.

- Najważniejszym obecnie zadaniem jest kontynuacja i realizacja drogi ekspresowej S-19 (wzdłuż wschodniej części kraju pomiędzy przejściami granicznymi w Kuźnicy Białostockiej a Barwinkiem) oraz S-8, szczególnie na odcinku w województwie łódzkim i od Augustowa do granicy północnej - stwierdził pos. Jerzy Polaczek.

Ważą się nadal losy terminowego połączenia polskich odcinków autostrady A-1 z czeską, a także A-4 z w Ukrainą. Jak podkreślono w dyskusji, istotną sprawą jest to, że rośnie długość dróg krajowych, które są remontowane. W tym roku będzie to odcinek 700 km.

Ważną sprawą staje się natomiast wprowadzenie jednolitych standardów dla dróg publicznych. Ich brak powoduje niespójność systemu dróg, szczególnie "samorządowych".

- W Polsce nie ma przepisów wymuszających stosowanie standardów, brakuje też mechanizmu wymuszającego ich aktualizację - mówił Piotr Spyra z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego. - Należy się też zastanowić, czy nie warto skoncentrować zarządzania drogami publicznymi.

Zdaniem Spyry, samorządy wojewódzkie i gminne nie odczuwają dramatycznego braku środków na utrzymanie dróg, w przeciwieństwie do powiatów. Nie zostały one wyposażone w procesie reformy samorządowej w niezbędne środki.

Sporo miejsca w dyskusji poświęcono rynkowi wykonawstwa budowy dróg, w tym sprawie silnej konkurencji oraz obecności wielu firm zagranicznych, m.in. z Chin. Zdaniem Dariusza Blochera, prezesa zarządu, dyrektora generalnego Budimex, jest kilka powodów niskich ofert wykonawców (w tym np. złe szacunki wycen, skoro firmy startują zwykle do kilku przetargów na raz). Nie jest to jednak zjawisko zagrażające zakładanym parametrom dróg, szczególnie bezpieczeństwa użytkowania, a nawet jakości. Jak potwierdził dyr. Witecki, GDDKiA przeznaczyła 120 mln zł na lepsze wyposażenie stałych i mobilnych laboratoriów, co daje narzędzie do lepszej oceny jakości wykonania robót.

Zdaniem Konrada Jaskóły, prezesa zarządu, dyrektora generalnego Polimex-Mostostal, jeżeli chcemy utrzymać wysokie tempo budowy dróg i ich remontów, należy nadal usprawniać procesy decyzji na szczeblach administracyjnych (tu jest największa rezerwa, skoro proces ten pochłania ok. 60 proc. łącznego czasu budowy), a także wymóc, aby założenia projektowe nie komplikowały niepotrzebnie prac budowlanych.

- Jak przyjąć projekt, który na odcinku 40 km przewiduje układanie drogi nasypem od minimum 2 do 10 metrów, czyli wysokości wałów przeciwpowodziowych - pokreślił prezes Jaskóła.

Przypomniał on też podstawowe fakty związane z inwestycjami drogowymi. Krajowy program budowy dróg na lata 2008-2012 przewiduje wydatkowanie na cele budowy dróg 141 mld zł, przy czym w latach 2008-2009 planowano wydać 53 mld zł, a wydano 36,7 mld. Na ten rok zaplanowano inwestycje za 30 mld zł. To ciągle zbyt wolno, ponieważ każdy rok opóźnienia rozbudowy infrastruktury komunikacyjnej przynosi ewidentne straty ogólnospołeczne. Odwrotnie, jej istnienie pozwoli oszczędzić w ciągu 25 lat 97 mld zł, w tym mld zł na obniżeniu kosztów eksploatacji pojazdów, 30,5 mld - na skróceniu czasu podróży, 25 mld - dzięki zmniejszeniu kosztów wypadków samochodowych, a 7,2 mld - na kosztach środowiskowych.

Dyskutanci odnotowali poprawę stanu bezpieczeństwa na drogach, lecz nie potrafili odpowiedzieć na pytania, jakie są przyczyny i czy ta tendencja się utrwali.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Budownictwo drogowe czekają nowe problemy

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!