Budownictwo drogowe...branża po przejściach

Budownictwo drogowe...branża po przejściach
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Rozmowa z Barbarą DZIECIUCHOWICZ, p.o. prezesa zarządu Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa

W zamkniętej perspektywie finansowej Unii Europejskiej na lata 2007-2013 zakończono lub są na ukończeniu projekty o łącznej wartości ponad 74 mld zł, z czego ponad połowę pokrywa Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko. Jaki wpływ, Pani zdaniem, miał dotąd program budowy dróg ekspresowych i autostrad na branżę budownictwa drogowego?

- Sądzę, że miał wielki wpływ, zanim jeszcze się rozpoczął, ponieważ firmy dokonały poważnych przygotowań, zaopatrzyły się w nowy sprzęt, szkoliły ludzi, niektóre dokonały restrukturyzacji, rozwinęły nowe technologie. Wbrew temu, co twierdzili niektórzy nasza branża była do tego programu dobrze przygotowana. Niestety, kiedy doszło do kryzysu inwestycyjnego i załamania rynku część z nich przeżyła poważne kłopoty. Obecnie wiele firm jest osłabionych, pewna część upadła.

Chyba głównie dotyczy to małych firm, które nie mają możliwości szybkiego przebranżowienia?

- Niekoniecznie, mogę podać przykłady największych, które nie ustrzegły się poważnego kryzysu. Najbardziej poszkodowani jednak byli podwykonawcy, na których przenosiły się kłopoty tych największych, wchodzących w skład konsorcjów, jeszcze bardziej odczuli to podpodwykonawcy często pracujący, zwłaszcza na początku, bez żadnych umów. Zmiany w Ustawie o zamówieniach publicznych i Specustawa nieco poprawiły sytuację.

 Jakość wykonania dróg w Polsce zawsze wzbudzała wątpliwości. Czy ten program wykazał jakiś postęp?

- Same przygotowania do udziału w kontraktach wpłynęły pozytywnie na standardy jakości. Wiele firm wprowadziło systemy zarządzania jakością serii ISO 9000-2000. Uważam, że nasza branża jest obecnie pod tym względem na poziomie europejskim.

 Czy są gotowe do podjęcia prac w innych specjalnościach? W nowej perspektywie znacznie wzrasta aktywność inwestycyjna w kolejnictwie i innych sieciach infrastruktury.

- Na pewno. Występuje tam wiele robót pokrewnych przy wiaduktach, nasypach, systemach bezpieczeństwa ruchu, rogatkach, przygotowaniu podłoży, robotach ziemnych. Niektóre nasze firmy już wystartowały do tych inwestycji w ramach konsorcjów.

 Na wszystkich uczelniach technicznych działają specjalności drogowe. Czy, zdaniem Pani, ich programy zostały dostosowane do nowych wyzwań w inwestycjach?

- Obserwujemy, że uczelnie doskonalą swoje programy od lat dostosowując je do realiów rynku. Uczelnie mogą już podpisywać z Polską Izbą Inżynierów Budownictwa, z którą współpracujemy, porozumienia nt. praktyk studenckich zaliczanych później przy staraniach o uprawnienia. Korzystne zmiany następują w uprawnieniach do samodzielnego prowadzenia robót, także dla techników, o co zabiegamy wspólnie z PIIB.

 Co, z punktu widzenia Izby, wymaga jeszcze zmiany w systemie zamówień publicznych, by proces realizacji był sprawniejszy?

- Zmiany wymaga mentalność stosujących przepisy ustawy - Prawo zamówień publicznych. Zamawiający nie może obawiać się wybierać ofertę korzystniejszą ekonomicznie - często droższą od tej z ceną najtańszą. Dyrektywy unijne i nasze przepisy nie podają definicji ceny rażąco niskiej. Ale inne państwa UE radzą sobie z tym i nie ma tam takich problemów jakie występowały i występują w Polsce z wyborem wykonawcy. To zamawiający sporządza kosztorys inwestorski i wie za ile daną inwestycję można wykonać.

W opinii Izby kluczowe powinno być:

- weryfikowanie oferentów pod względem potencjału technicznego, osobowego i finansowego jaki dany oferent może przeznaczyć na dany kontrakt, a nie posiada ogólnie,

- ograniczenie tzw. "handlu referencjami", tzn. ktoś, kto daje referencje, musi uczestniczyć w realizacji kontraktu i być odpowiedzialny za tą realizację,

- należy określić w jakiej sytuacji zamawiający ma obowiązek zwrócić się do wykonawcy o wyjaśnienie, czy oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny (np. oferenci, który złożyli oferty z ceną niższą o 20% i więcej zarówno od wartości zamówienia jak i średniej arytmetycznej wszystkich ważnych ofert powinni takie wyjaśnienia składać),

- elastyczność w celu dostosowania umowy do tych okoliczności bez konieczności nowego postępowania (okoliczności zewnętrzne w szczególności gdy zamówienie jest wykonywane przez dłuższy czas), dodatkowe roboty budowlane - modyfikacja umów,

- klauzule indeksacyjne w umowach,

- inżynier kontraktu nie może być ubezwłasnowolniony jeżeli chodzi o podejmowanie decyzji,

- w trakcie realizacji kontraktu zamawiający powinien współpracować z wykonawcą i szybko reagować na pojawiające się problemy, tak aby na zakończeniu inwestycji zależało nie tylko wykonawcy, ale i zamawiającemu.

 Jaka jest (była) zdaniem Izby główna przyczyna zrywania kontraktów i wynikających z tego opóźnień w realizacji?

- W opinii Izby przyczyn było kilka:

- zły wybór wykonawcy. Zamawiający wybierał firmę, która albo nie gwarantowała swoim potencjałem (sprzętowym, kadrowym, finansowym) wykonania inwestycji i/lub oferowała cenę rażąco niską co również skutkowało tym, że nie była w stanie wykonać zamówienia,

- złe przygotowanie przez zamawiającego inwestycji i zbyt krótkie terminy realizacji,

- brak współpracy przy realizacji inwestycji na linii zamawiający - inżynier kontraktu - wykonawca, co w przypadku inwestycji infrastrukturalnych i problemów, które się podczas nich ujawniły skutkowało zrywaniem kontraktów.

 Jak widzicie Państwo perspektywę zaspokojenia roszczeń podwykonawców? Na czym polega kontrowersja z generalnymi wykonawcami?

- W opinii Izby aktualnie obowiązujące przepisy zarówno ustawy - Prawo zamówień publicznych, art. 6471 Kodeksu cywilnego jak i przepisy ustawy o spłacie niektórych niezaspokojonych należności przedsiębiorców dają ochronę podwykonawcom. Oczywiście podwykonawca musi być świadomy swoich praw. Natomiast zamawiający poprzez swoje służby i Inżyniera Kontraktu musi monitorować to, co się dzieje na placu budowy.

 Dziękujemy za rozmowę.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Budownictwo drogowe...branża po przejściach

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!