PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Budowlańcy wieszczą utratę miliardów na kolej

Autor: wnp.pl (TE)
25-06-2015 12:49
Budowlańcy wieszczą utratę miliardów na kolej
fot. Andrzej Wawok

Polska nie wykorzystała dotychczas prawie żadnych środków z ponad 40 mld zł przeznaczonych na inwestycje w infrastrukturę kolejową w perspektywie budżetowej Unii Europejskiej na lata 2014-2020 - podkreśliły w apelu środowiska związane z budownictwem kolejowym.

Na negatywne prognozy, dotyczące inwestycji kolejowych, wskazali m.in. Zbigniew Jakubas, właściciel Feroco, Janusz Papla dyrektor OHL ŻS w w Polsce, Andrzej Wach, były prezes PKP, a obecnie doradca Porr Polska, Wojciech Więckowski, prezes Swietelsky Rail Polska oraz Marita Szustak, wiceprezes Izby Gospodarczej Transportu Lądowego.
Zobacz też: Nadciąga dołek w budownictwie kolejowym

Ich zdaniem, potrzebne jest rozpoczęcie otwartej debaty nt. udrożnienia procesu inwestycyjnego na kolei. Jako główny powód opóźnień wskazali m.in. dwu-, trzykrotnie dłuższy proces przygotowawczy do inwestycji niż jej sama realizacja.

Jak podkreślili, Polsce grozi paraliż projektów kolejowych i potencjalna fala bankructw firm wykonawczych - podobnie jak przed kilkoma laty w sektorze drogowym.

Wojciech Więckowski, prezes Swietelsky Rail Polska, zaznaczył, że dotychczas z ponad 40 mld zł dofinansowania PKP PLK nie zakontraktowało niemal żadnych środków.

Natomiast GDDKiA zdążyła już ulokować ok. 18 mld zł, czyli 25 procent wszystkich funduszy na inwestycje. Zdaniem Więckowskiego, jest to wina m.in. braku decyzyjności i zbytniej centralizacji PKP PLK.

W opinii Andrzeja Wacha, byłego szefa PKP, środki powinny być w większym stopniu wykorzystywane nie tylko na infrastrukturę kolejową, ale również na jej utrzymanie.

Inwestycje muszą być również nastawione na użytkowników kolei, czyli przewoźników i pasażerów, dla których kluczowe są kwestie czasu i punktualności przejazdów. Wymaga to od zamawiającego m.in. starannego planowania i uzgadniania inwestycji liniowych.

- Jednym z głównych problemów obecnego stanu jest brak dialogu zamawiającego z wykonawcami i administracją publiczną. Doprowadza to do kolejnych sporów i roszczeń oraz znacznie wydłuża termin realizacji projektów - podkreślono w stanowisku.

- Natomiast m.in. brak działań wobec roszczeń, powstających w wyniku niewłaściwych procesów współpracy na linii zamawiający - wykonawca prowadzi do kolejnych upadłości. W ciągu ostatnich trzech lat ogłosiło ją kilkaset firm z sektora budowlanego, przez co pracę straciło nawet kilka tysięcy osób - dodano.

Znacząco wpływa to również na stopniowe zmniejszanie się przychodów sektora finansów publicznych oraz dekoniunkturę dla branży budowlanej, której udział w PKB obecnie wynosi ok. 7 procent. W Unii Europejskiej udział ten wyniósł w 2014 r. ok. 10 proc. PKB.

W opinii Janusza Papli, Dyrektora OHL ŻS w Polsce, brak decyzyjności jest największą bolączką PKP PLK. Na decyzje po stronie zamawiającego czekać trzeba niejednokrotnie trzy lata.

- Potrzebne jest systematyczne wyciąganie konsekwencji w stosunku do instytucji oraz osób, które za taki stan rzeczy odpowiadają. Kolejne zarządy i władze nie kontynuują zobowiązań poprzedników, które zawierane były po długotrwałych negocjacjach - podsumowano.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


54 650 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP