Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Budowlańcy szykują pozwy za ceny asfaltu

Autor: wnp.pl (Tomasz Elżbieciak)
29-05-2012 08:55
Budowlańcy szykują pozwy za ceny asfaltu
Fot. PTWP (Piotr Waniorek)

Wzrost cen innych materiałów, z wyjątkiem asfaltu, można było przewidzieć - podkreślił w rozmowie z portalem wnp.pl Wojciech Malusi, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa, na której zlecenie przygotowano raport na ten temat. Organizacja swoim członkom udostępnia wzór pozwu o waloryzację cen kontraktowych z powodu nieprzewidywalnego wzrostu cen asfaltu.

- Raport dotyczący wzrostu cen asfaltu w ostatnich latach został przyjęty przez branżę z dużym zainteresowaniem. Również jako przyczynek do dalszej dyskusji. Dotychczas osoby, często niekompetentne, a niestety mające wpływ na funkcjonowanie rynku drogowego w Polsce, podważały nasze argumenty. Może dzięki temu opracowaniu wreszcie dotrze do nich to, jaki wpływ na firmy drogowe ma wzrost cen asfaltu, a właściwie brak waloryzacji jego cen w kontraktach - podkreślił Malusi.
W opracowaniu, przygotowanym przez firmę Arcata Partners, przypomniano, że dwaj główni producenci asfaltu w Polsce - Orlen Asfalt i Lotos Asfalt - posiadają łącznie ok. 80-procentowy udział w rynku. Według szacunków autorów raportu, udział Orlen Asfalt wynosi 45 proc., natomiast Lotos Asfalt 35 proc. Resztę stanowi import, który jest zdominowany przez Total oraz Nynas.

Raport obejmuje okres od jesieni 2008 r. do wiosny 2012 r. W tym czasie tona asfaltu drogowego w Orlenie podrożała z ok. 1360 zł do 2310 zł, a w Lotosie z ok. 1565 zł do 2290 zł. Natomiast tona asfaltu drogowego modyfikowanego podrożała w Orlenie z 1630 zł do 2730 zł, a w Lotosie z 1935 zł do 2715 zł.

- Generalnie największy wzrost był w 2011 r., gdy asfalt podrożał o 42 proc., a dodatkowo na początku marca 2012 r. cena wzrosła o kolejne 5 proc. Porównując poziomy cen średniorocznych z trzech kwartałów, w których toczą się prace drogowe, otrzymujemy wzrosty 2011/2010 na poziomie blisko 29 proc., a dla 2010/2009 na poziomie 15 proc. - napisano w raporcie.

- O wadze kosztów materiałów, w tym asfaltów, dla branży świadczy struktura kosztów operacyjnych, w której średni udział kosztów materiałów wynosi. ok. 40 proc. Jeśli dodatkowo wyeliminujemy koszty podwykonawców, to średni udział kosztów materiałów w kosztach operacyjnych firm drogowo-mostowych wzrośnie do ok. 60 proc. - podkreślono.

Tymczasem poziom rentowności ze sprzedaży firm branży drogowo-mostowej jest bardzo niski. W 2010 r. mediana rentowności wyniosła 2,8 proc. i był to poziom tylko niewiele wyższy od historycznych minimów. Jednocześnie w 2010 r. aż 21 proc. firm miało stratę na poziomie zysków, a dodatkowo od 2006 r. rentowność firm systematycznie maleje.

KOMENTARZE (9)




SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


22 086 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP