Budowa trzech stacji metra czeka na decyzję wojewody

Budowa trzech stacji metra czeka na decyzję wojewody
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Najpóźniej w czwartek stołeczny ratusz musi dostarczyć wojewodzie mazowieckiemu wszystkie dokumenty konieczne do wydania pozwoleń na budowę trzech stacji II linii metra. Jeśli tak się nie stanie, ich budowa może opóźnić się o ponad dwa miesiące.

Wnioski o pozwolenie na budowę trzech z siedmiu stacji podziemnej kolejki - Świętokrzyska, Rondo ONZ i Dworzec Wileński ratusz skierował do wojewody mazowieckiego Jacka Kozłowskiego na początku tego roku. W dokumentacji brakowało jednak m.in. uzgodnień konserwatorskich, dotyczących zagrożenia dla zabytkowych obiektów. Wojewoda wystąpił o jej uzupełnienie.

Ponownie ratusz złożył dokumentację przed Wielkanocą, jednak po raz kolejny okazało się, że jest ona niekompletna. Nadal nie było m.in. uzgodnień z konserwatorem zabytków, których brak wojewoda wskazał w styczniu. Nieprzekraczalny termin na uzupełnienie dokumentów wojewoda wyznaczył ratuszowi na czwartek.

Pytany o tę sprawę rzecznik Metra Warszawskiego Krzysztof Malawko nie potrafił powiedzieć PAP, jakich dokładnie dokumentów domaga się Kozłowski. "Do dziś nie dostaliśmy od wojewody pisma, w którym wymienione byłyby te braki. Z tego powodu nie wiemy, kto ma je uzupełnić" - powiedział.

Z kolei rzecznik wojewody Ivetta Biały powiedziała PAP, że o brakujących dokumentach przedstawicieli ratusza poinformowano ustnie podczas spotkania 2 maja i zrezygnowano z ponownego pisemnego powiadomienia, bo zostało ono wystosowane już w styczniu. "Mamy wrażenie, że to nam bardziej zależy na wydaniu tych pozwoleń niż miastu na ich uzyskaniu. Od stycznia nasi przedstawiciele raz w tygodniu spotykają się z urzędnikami miasta i przypominają o brakujących dokumentach. Niereagowanie na monity i bałagan w dokumentacji, w naszej ocenie źle świadczy o pracy biura projektowego" - powiedziała.

Dodała, że część brakujących dokumentów już do wojewody wpłynęła i jest na bieżąco analizowana, choć formalnie postępowanie nie może być wszczęte, dopóki miasto nie złoży kompletu dokumentów. "Jesteśmy jednak dobrej myśli, pozwolenia wydamy prawdopodobnie w tym miesiącu" - powiedziała.

Zaznaczyła, że jeśli miasto dokumentacji nie uzupełni, wnioski o wydanie pozwoleń będzie musiało składać ponownie. Dopiero, gdy do wojewody trafi komplet dokumentów, możliwe będzie wszczęcie procedury związanej z wydaniem pozwolenia na budowę. Wojewoda będzie miał na to 65 dni.

Pozwolenia na budowę stacji Świętokrzyska, Rondo ONZ i Dworzec Wileński to ostatnie, których brakuje. Pozostałe cztery - na budowę stacji Rondo Daszyńskiego, Nowy Świat, Powiśle i Stadion, a także na budowę szybów startowych, którymi pod ziemię mają trafić tarcze drążące tunele, już zostały wydane. Okręgowy Urząd Górniczy w Warszawie pod koniec kwietnia zatwierdził też plan drążenia tuneli II linii podziemnej kolejki oraz budowy łącznika z I linią, który ma powstać przy stacji Świętokrzyska.

Tymczasem miasto szykuje się do zmiany harmonogramu budowy II linii metra. Jak powiedziała PAP Agnieszka Kłąb z wydziału prasowego ratusza, ma on być znany za kilka tygodni. Zmiany są konieczne ze względu na mistrzostwa Euro 2012 - Praga nie może być w tym czasie rozkopana.

Pytana o to, czy zmiana harmonogramu oznacza późniejsze oddanie kolejki do użytku, Kłąb powiedziała, że władzom miasta zależy, by obecnie przewidywany termin, czyli październik 2013 r., został "mniej więcej" dotrzymany. "Zmiany głównie będą dotyczyć kolejności realizowanych zadań" - dodała.

Bartosz Milczarczyk z tego samego wydziału przypomniał z kolei, że w umowie na budowę metra znajduje się zapis, że skrzyżowanie ul. Targowej i Al. Solidarności, przy pomniku Polsko-Radzieckiego Braterstwa Broni, będzie w czasie mistrzostw przejezdne przynajmniej dla komunikacji miejskiej.

Umowę na projekt i budowę centralnego odcinka II linii metra ratusz podpisał z włosko-turecko-polskim konsorcjum Astaldi, Gulermak i PBDiM Mińsk Mazowiecki w październiku 2009 r. Ma on mieć 6,1 km i połączyć dwa brzegi Wisły. Koszt inwestycji to 4,17 mld zł.

Harmonogram budowy, który ratusz przedstawił w grudniu 2009 r. przewidywał rozpoczęcie drążenia tuneli na początek br. Do tego czasu miały być gotowe wykopy stacyjne na rondzie Daszyńskiego i przy Dworcu Wileńskim.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Budowa trzech stacji metra czeka na decyzję wojewody

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!