PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Budowa stadionu narodowego - dźwigi, rowery i bąbelki

Autor: PAP
12-09-2009 09:53
Budowa stadionu narodowego - dźwigi, rowery i bąbelki
Fot.: NSC2012

Ponad 1000 pracowników, 20 dźwigów, kilkadziesiąt wywrotek i koparek, codzienna produkcja 3 tys. metrów sześciennych betonu, 2 megawaty energii elektrycznej dostarczanej prosto z elektrowni i... 20 rowerów, którymi budowę objeżdżają majstrowie - tak w liczbach wygląda praca przy budowie stadionu narodowego w Warszawie.

Z tarasu widokowego, który kilka tygodni temu stanął nad placem budowy, setki pracujących na tym prawie 28-hektarowym terenie robotników wyglądają jak mrówki, a nieustannie przemierzające dno starego stadionu ciężarówki i pracujące w wykopach koparki przypominają miniaturowe zabawki. Praca na budowie trwa całą dobę - nocą teren oświetlają wielkie reflektory umieszczone na dźwigach, co powoduje, że jest tu tak jasno, jak w dzień.
Krótki termin ukończenia budowy stadionu - jeszcze tylko 20 miesięcy - i ogromne zainteresowanie opinii publicznej to według niemieckiego inżyniera, Martina Metzelera - reprezentanta polsko-niemieckiej grupy koordynującej budowę stadionu - dwie najważniejsze cechy wyróżniające tę inwestycję spośród wszystkich innych, przy których pracował. Metzeler budował m.in. monachijski stadion Allianz Arena, który uznawany jest za jeden z najnowocześniejszych na świecie. Obiekt mieści 66 tys. widzów, a jego ciekawostką jest fasada, która na co dzień jest biała, a w czasie meczów ligowych, dzięki specjalnym światłom, zmienia kolor na klubowy - niebieski lub czerwony - w zależności od tego, która z monachijskich drużyn na nim gra.

"Warszawski stadion zaprojektowany jest dla 55 tys. widzów. Termin jego wykonania jest bardzo krótki, ale jestem dobrej myśli, bo mamy doświadczenie w takich inwestycjach" - powiedział Metzeler, który na czas budowy stadionu przeprowadził się z rodziną do Polski. W pracy jest codziennie o godz. 7 rano. "Najpierw ze współpracownikami planujemy dzień: bardziej ogólnie, a następnie - o ile się da - szczegółowo. Potem zwykle czekają mnie różne spotkania, np. z inwestorem - Narodowym Centrum Sportu, rozmowy o sprawach technicznych i wiele naszych wewnętrznych kwestii" - opowiadał o swoim dniu pracy.

"Cała inwestycja podzielona jest na sześć odcinków, każdy z nich to dwie sekcje, każda sekcja to rodzaj średniej wielkości budowy" - tłumaczy Marcin Zaręba, dyrektor projektu z ramienia generalnego wykonawcy, konsorcjum Alpine - Hydrobudowa Polska S.A - PBG S.A. "Z naszej strony nad każdym odcinkiem czuwa kierownik robót wraz z zastępcą, a ze strony inwestora - inspektorzy budowlani i branżowi (np. elektryczni, sanitarni).



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


38 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 764 ofert w bazie

2 782 271 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP