PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Budowa autostrady A1 przy lotnisku w Katowicach może być droższa

Autor: PAP
27-07-2009 15:04

Nawet kilkadziesiąt milionów zł drożej niż zakładano może kosztować budowa autostrady A1 w pobliżu międzynarodowego lotniska w Pyrzowicach, po ewentualnych zmianach w projekcie, służących rozwojowi portu - szacuje Dariusz Blocher, szef Budimeksu Dromeksu, który będzie budował drogę w tym miejscu,

"Myślę, że w ciągu miesiąca-dwóch problem zostanie rozwiązany z korzyścią dla obu stron. Idziemy w kierunku, by zmienić koncepcję, tzn. poprowadzić drogę przez tereny lotniska w taki sposób, by w przyszłości umożliwić jego rozwój, czyli rozbudowę bądź budowę nowego pasa startowego" - powiedział w poniedziałek dziennikarzom Blocher.
Autostrada A1 ma biec skrajem lotniska, kilkaset metrów od pasa startowego. Dotąd zakładano, że trasa przebiegnie tam w 120-metrowym tunelu, który nie przeszkadzałby w startach i lądowaniach samolotów. Jeden z problemów dotyczy wyboru metody jego budowy.

Jeżeli tunel powstałby tańszą metodą odkrywkową, sprzęt budowlany i prace na powierzchni uniemożliwiłyby korzystanie z pasa startowego na całej długości. Trzeba byłoby go skrócić, a to uniemożliwiłoby lądowania większych maszyn czy operacje przy złej widoczności. Wyjściem byłoby wydrążenie tunelu metodą górniczą, które jest droższe.

Zdaniem Blochera, metoda budowy tunelu nie jest najważniejszym problemem, związanym z poprowadzeniem autostrady przy lotnisku. Najważniejsza - jak mówił - jest taka zmiana koncepcji, by nie był zagrożony rozwój lotniska. Gdyby np. chciało ono przedłużyć pas startowy lub zbudować nowy, tunel na potrzeby autostrady musiałby być dłuższy i inaczej skonstruowany.

"Metoda powoduje pewne utrudnienia, może spowodować skrócenie drogi startowej dla samolotów dzisiaj, ale to jest bardzo krótkotrwałe utrudnienie (...). Technicznie zrobimy to tak, żeby było jak najmniej uciążliwe" - ocenił prezes Budimeksu Dromeksu.

Innego zdania jest rzecznik lotniska Cezary Orzech. Jego zdaniem, pracujący w bliskiej odległości od końca pasa startowego maszyny oznaczałyby konieczność m.in. zmiany tzw. ścieżki podejścia samolotów, innego ustawienia urządzeń nawigacyjnych itp., a to jest kosztowne i kłopotliwe.

Według Orzecha, żaden z wariantów budowy nowej drogi startowej i zamiany starej na drogę kołowania samolotów, nie przewiduje, że będzie ona przebiegać nad tunelem. Wykonawca drogi chciałby jednak, zmieniając projekt, przygotować się na taką możliwość.

"Będzie dłuższy tunel i o innej konstrukcji, tak żeby samoloty mogły się po nim poruszać, gdy chodzi o drogę do kołowania (...). W konsekwencji tunel musi być dłuższy, inaczej zbudowany, bardziej wzmocniony. Na tym głównie polega wyzwanie techniczne" - uważa Blocher.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


41 143 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

297 419 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 846 ofert w bazie

2 782 268 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP