PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Budimex wyda 100 mln zł na ekspansję w budownictwie kolejowym

Autor: wnp.pl (Tomasz Elżbieciak)
30-05-2016 09:43
Budimex wyda 100 mln zł na ekspansję w budownictwie kolejowym

Budową łącznicy Kraków Zabłocie - Kraków Krzemionki, którą za 258 mln zł brutto buduje konsorcjum Budimeksu i Ferrovialu Agroman.

fot. PKP PLK

Budimex planuje inwestycje w rozwój potencjału na rynku budownictwa kolejowego. Na początek spółka chce wydać na ten cel ok. 100 mln zł - poinformował portal wnp.pl Dariusz Blocher, prezes Budimeksu. Jednocześnie wyraził zaniepokojenie, że w PKP PLK nie przygotowano projektów na nową perspektywę UE, bo skupiono się na zamknięciu poprzedniej.

- Jeśli nie dojdzie do przyspieszenia w inwestycjach kolejowych, to rozpęta się wojna cenowa, na której będą tracić wszyscy - od zamawiającego, przez generalnych wykonawców, po podwykonawców i dostawców - ocenił Blocher.
- Nowy zarząd PKP PLK stoi przed bardzo trudnym zadaniem. Jeśli mamy wykorzystać w tej perspektywie unijnej 67 mld zł na modernizację szlaków kolejowych, to potrzebne jest większe otwarcie się na wykonawców i postawienie na formułę „projektuj i buduj” - stwierdził.

100 mln zł na maszyny

Blocher wskazał, że spółka nadal nie ma własnych maszyn kolejowych, ale złożyła już pierwsze zamówienia.

- Na początek chcemy wydać na ten cel ok. 100 mln zł, co powinno nam pozwolić na realizację dwóch znaczących kontraktów własnymi siłami - wyjaśnił.

- Czas oczekiwania na nowe maszyny wynosi ok. dwóch lat i mamy nadzieję, że do tego czasu kontrakty z PKP PLK będą już znajdowały się w realizacji - podkreślił.

Prezes zaznaczył, że Budimex nie otrzymuje sprzętu od swojej spółki-matki, czyli Ferrovialu.

- W ramach grupy posiadamy referencje i transfer know-how w budownictwie kolejowym od Ferrovialu. Jednak nie zatrudniamy Hiszpanów i nie mamy do dyspozycji ich maszyn - powiedział Blocher.

- Tak samo jak nie możemy liczyć na pieniądze czy gwarancje od spółki-matki. Otrzymujemy tylko dostęp do know-how. W zamian za to mamy niezależność w podejmowaniu decyzji o składaniu ofert -- dodał.

W opinii Budimeksu, specyfika zarządzania inwestycjami kolejowymi jest podobna jak w przypadku drogownictwa.

- Zarządzania kontraktami kolejowymi nauczyliśmy się na dużych kontraktach, które zrealizowaliśmy w ostatnich latach, czyli Pomorskiej Kolei Metropolitalnej oraz LCS Iława - przypomniał prezes.

Szkoda PNI

Blocher przypomniał także, że Budimex kupił swego czasu Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury po to, aby pozyskać park maszynowy z wykwalifikowanymi pracownikami.

- Nie mamy już żadnego wpływu na to, co dzieje się z PNI. Budimex, jako właściciel, jest na końcu listy wierzycieli do zaspokojenia w ramach procedury likwidacyjnej - wskazał prezes.

- Sama kwota, którą możemy w ten sposób odzyskać jest dla nas mniej istotna niż powody, dla których kupiliśmy PNI od PKP. Żałujemy, że inni wierzyciele nie byli zainteresowani uratowaniem tej spółki przed upadłością - podkreślił.

NA GIEŁDZIE

BUDIMEX SA [BDX]

kurs:

202.65 PLN -0.35 (-0.17%)

Notowania | Analiza techniczna





SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


45 151 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP