Sytuacja budowlanych firm, które podpisywały kontrakty infrastrukturalne w latach 2015-2016, staje się bardzo trudna z powodu wzrostu cen materiałów i robocizny - podkreślił w rozmowie z portalem wnp.pl Artur Popko, członek zarządu oraz dyrektor budownictwa infrastrukturalnego Budimeksu.
- Wykonawcy, którzy nie zabezpieczyli cen materiałów długoterminowymi kontraktami, mogą zderzyć się z problemami związanymi z utrzymaniem kosztów produkcji, ponieważ ceny materiałów, jak również robocizny, prawdopodobnie nadal będą dynamicznie rosnąć - ocenił Popko.
Jak dodał, średni wzrost wyjściowych cen podstawowych materiałów w stosunku do analogicznego okresu 2016 r. jest mocno odczuwalny. Najbardziej jest to widoczne w przypadku asfaltu (cena spot), gdzie wzrost wynosi 32 proc.
Podrożały kruszywa granitowe (20 proc.), wapienne (10 proc.) i bazaltowe (5 proc.). W górę poszły też m.in. pręty zbrojeniowe (19 proc.), beton towarowy (14 proc.), cement (10 proc.), podkłady strunobetonowe (9 proc.) i szyny kolejowe (5 proc.).
Popko zaznaczył, że znacznie wyższe niż przed rokiem są też oczekiwania dostawców usług i robót. I tak w przypadku transportu jest wzrost o 10-15 proc., a robót specjalistycznych (kanalizacja/gaz/wodociągi) stawki skoczyły o 20-30 proc.
Rosną także oczekiwania płacowe w poszukiwanych profesjach, takich jak cieśla (11 proc.), zbrojarz (14 proc.), elektryk (16 proc.), a także robotnik drogowy i brukarz (10-20 proc.).
Choć oczywiście końcowy koszt materiałów, robocizny i usług jest kwestią negocjacji, a także wolumenu zamówienia czy długości umowy, to wzrost cen jest niezaprzeczalny.
- Myślę, że w przypadku niektórych firm istnieje ryzyko powtórzenia sytuacji z lat 2011-2012, kiedy wygrywano przetargi GDDKiA z cenami o 20 proc. niższymi od średniej wartości wszystkich złożonych ofert, co skutkowało problemami z ukończeniem inwestycji - podkreślił Popko.
W dalszej części artykułu m.in. o:
- kosztownej niewiedzy niedoświadczonych firm
- waloryzacji cen kontraktowych
- "cenowym expressie" w inwestycjach kolejowych
- rynku pracownika i "wąskich gardłach" w logistyce kontraktów kolejowych i drogowych
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Budimex ostrzega. Rosną koszty, firmy mogą wpaść w kłopoty