Budimex ostrzega. Rosną koszty, firmy mogą wpaść w kłopoty

Budimex ostrzega. Rosną koszty, firmy mogą wpaść w kłopoty
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Sytuacja budowlanych firm, które podpisywały kontrakty infrastrukturalne w latach 2015-2016, staje się bardzo trudna z powodu wzrostu cen materiałów i robocizny - podkreślił w rozmowie z portalem wnp.pl Artur Popko, członek zarządu oraz dyrektor budownictwa infrastrukturalnego Budimeksu.

Większość kontraktów drogowych GDDKiA realizowanych jest w formule „zaprojektuj i zbuduj”, co wiąże się z tym, że roboty budowlane rozpoczynają się zazwyczaj po upływie 3-4 kwartałów od daty zawarcia umowy z inwestorem.

- Wykonawcy, którzy nie zabezpieczyli cen materiałów długoterminowymi kontraktami, mogą zderzyć się z problemami związanymi z utrzymaniem kosztów produkcji, ponieważ ceny materiałów, jak również robocizny, prawdopodobnie nadal będą dynamicznie rosnąć - ocenił Popko.

Jak dodał, średni wzrost wyjściowych cen podstawowych materiałów w stosunku do analogicznego okresu 2016 r. jest mocno odczuwalny. Najbardziej jest to widoczne w przypadku asfaltu (cena spot), gdzie wzrost wynosi 32 proc.

Podrożały kruszywa granitowe (20 proc.), wapienne (10 proc.) i bazaltowe (5 proc.). W górę poszły też m.in. pręty zbrojeniowe (19 proc.), beton towarowy (14 proc.), cement (10 proc.), podkłady strunobetonowe (9 proc.) i szyny kolejowe (5 proc.).

Popko zaznaczył, że znacznie wyższe niż przed rokiem są też oczekiwania dostawców usług i robót. I tak w przypadku transportu jest wzrost o 10-15 proc., a robót specjalistycznych (kanalizacja/gaz/wodociągi) stawki skoczyły o 20-30 proc.

Rosną także oczekiwania płacowe w poszukiwanych profesjach, takich jak cieśla (11 proc.), zbrojarz (14 proc.), elektryk (16 proc.), a także robotnik drogowy i brukarz (10-20 proc.).

Choć oczywiście końcowy koszt materiałów, robocizny i usług jest kwestią negocjacji, a także wolumenu zamówienia czy długości umowy, to wzrost cen jest niezaprzeczalny.

- Myślę, że w przypadku niektórych firm istnieje ryzyko powtórzenia sytuacji z lat 2011-2012, kiedy wygrywano przetargi GDDKiA z cenami o 20 proc. niższymi od średniej wartości wszystkich złożonych ofert, co skutkowało problemami z ukończeniem inwestycji - podkreślił Popko.

W dalszej części artykułu m.in. o:

  • kosztownej niewiedzy niedoświadczonych firm
  • waloryzacji cen kontraktowych
  •  "cenowym expressie" w inwestycjach kolejowych
  • rynku pracownika i "wąskich gardłach" w logistyce kontraktów kolejowych i drogowych
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

SPÓŁKI

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Budimex ostrzega. Rosną koszty, firmy mogą wpaść w kłopoty

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!