PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Brakujące odcinki A1, S1 i S69 coraz bliżej budowy?


Autor: wnp.pl (Tomasz Elżbieciak)
26-02-2015 21:38
Brakujące odcinki A1, S1 i S69 coraz bliżej budowy?

Wiadukt na drodze S69 w Milówce, który powinnien zostać połączony z oczekującym na budowę ostatnim fragmentem ekspresówki - tzw. obejściem Węgierskiej Górki. Obecnie dojazd do wiaduktu odbywa się przez zatłoczoną DK69, która przecina centra trzech miejscowości: Węgierskiej Górki, Ciśca oraz Milówki.

fot. GDDKiA

Autostrada A1 oraz drogi ekspresowe S1 i S69 - te trasy są wymienianie wśród kluczowych dla gospodarki woj. śląskiego. Wydaje się, że szanse na budowę brakujących odcinków tych dróg, które znalazły się na rządowej liście rezerwowej, stają się coraz bardziej realne.

Śląskie środowiska samorządowe i gospodarcze jeszcze mocniej zaczęły akcentować potrzebę uzupełnienia luk w sieci szybkich dróg w kontekście problemów górnictwa węgla kamiennego.
Rząd prowadzi prace nad programem mającym na celu wzmocnienie potencjału przemysłowego Śląska. Choć woj. śląskie posiada już bardzo rozwiniętą infrastrukturę drogową, to brakujące odcinki międzynarodowych tras są wskazywane jako perspektywiczne dla dalszego wzrostu potencjału inwestycyjnego regionu.

W przypadku A1 chodzi odcinek od końca obwodnicy Częstochowy do Tuszyna koło Piotrkowa Trybunalskiego o długości blisko 82 km, z czego na woj. śląskie przypada niespełna 18 km.

Od maja ubiegłego roku, po udostępnieniu problematycznego fragmentu A1 z mostem w Mszanie, kierowcy mogą korzystać z całej autostrady od lotniska w Pyrzowicach do granicy z Czechami w Gorzyczkach. Przetargi na odcinki trasy z Pyrzowic do Częstochowy są już mocno zaawansowane.

Brakujący odcinek S1 ma połączyć Mysłowice z Bielskiem-Białą. Trasa o długości ok. 40 km, poza woj. śląskim, będzie też biegnąć przez powiat oświęcimski w woj. małopolskim. S1 od dawna łączy już Bielsko z granicą z Czechami w Cieszynie.

Natomiast ostatni fragment S69 z Bielska-Białej do granicy ze Słowacją w Zwardoniu, który jeszcze czeka na realizację, to tzw. obejście Węgierskiej Górki o długości ponad 8 km, wraz z dwoma tunelami o łącznej długości ok. 1,5 km.

W projekcie Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 zadanie na A1 wyceniono na 4,08 mld zł. Zakładany koszt S1 to 3,14 mld zł, a S69 - ok. 1,54 mld zł. Łączna wartość tych przedsięwzięć została zatem oszacowana na ok. 8,8 mld zł.

Wśród 12 inwestycji w drogi ekspresowe i autostrady na liście rezerwowej (ich łączny szacunkowy koszt to ok. 35,51 mld zł) S1 Mysłowice - Bielsko-Biała zajmuje pierwsze miejsce, a na drugiej pozycji sklasyfikowano obejście Węgierskiej Górki. Podium zamyka A1 Częstochowa - Tuszyn.

Ponadto jest jeszcze lista rezerwowa obwodnic, na której znajduje się 13 pozycji o łącznej wartości 4,97 mld zł. Wśród inwestycji dotyczących woj. śląskiego trzecie miejsce na tej liście zajmuje wyceniona na 441 mln zł obwodnica Tarnowskich Gór.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


40 504 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 764 ofert w bazie

2 782 330 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP