Brak kruszyw zablokuje budowę dróg i autostrad

Brak kruszyw zablokuje budowę dróg i autostrad
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Realizacja programu budowy dróg może rozbić się o… bazaltową skałę. Nie tylko o brak kruszyw.

Do 2012 r. Polska ma wybudować setki kilometrów dróg i autostrad, wiele połączeń kolejowych, mieszkań, stadionów oraz lotnisk. Do 2012 r. - na EURO 2012. Do realizacji tych zamierzeń zabraknie materiałów. Pierwsi larum podnieśli drogowcy - zabraknie im kruszyw, a bez nich program drogowy nie będzie zrealizowany - napisał "Puls Biznesu".

Do budowy dróg ekspresowych i autostrad w tempie 150-250 km rocznie trzeba zastosować od 8 do 12 mln ton kruszyw odpowiedniej jakości. Oznacza to, że zabraknie nam materiałów nie tylko do remontu istniejących dróg. Jeśli będziemy je importować, będą to bardzo drogie materiały - poinformowano "PB" w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

O jeszcze większym zapotrzebowaniu mówi "Pulsowi Biznesu" Dariusz Sybirski, ekspert Instytutu Badawczego Dróg i Mostów oraz przewodniczący rady programowej Polskiego Kongresu Drogowego. - Na drogi krajowe - autostrady, drogi ekspresowe i obwodnice - w ciągu pięciu lat potrzeba około 100 mln ton kruszyw i 350 mln ton mas ziemnych i kopalin - szacuje Dariusz Sybirski.

W ubiegłym roku w Polsce ruszyła eksploatacja około 200 maszyn i urządzeń do produkcji kruszyw, co pozwala zwiększyć możliwości wytwórcze z 20 do 30 mln ton (w latach 70. produkowaliśmy 35 mln). - Jednak dla producentów kruszyw drogi publiczne - krajowe i samorządowe - to jedynie 20 proc. odbiorców. Widać więc wyraźnie, że możliwości produkcyjne i spodziewane zapotrzebowanie się nie bilansują - dodaje Dariusz Sybirski.

O kruszywa drogowcy rywalizują z kolejami czy firmami budowlanymi.

Drogowcy postulują poszerzenie gamy materiałów, głównie do tzw. niższych warstw dróg, stosowanych w ich budowie. Obecnie używa się głównie bazaltu - czytamy w "PB".

- Do budowy dróg zabraknie około 10 mln ton kruszyw rocznie. Dlatego warto pomyśleć o możliwości zastosowania na przykład gnejsów. Jest także kamień zwany zieleńcem. Mamy dostęp do złóż sięgających 300 mln ton - mówi Albin Mulak, jeden z właścicieli i szefów Unibazaltu, posiadającego kopalnie kruszyw.

Dariusz Sybirski mówi o granicie i tzw. materiałach alternatywnych (np. gruz cementowy i ceglany). - Bez stosowania wszystkich skał, które sprawdziły się przy budowie dróg, nie będziemy w stanie zrealizować programu - uważa Dariusz Sybirski.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Brak kruszyw zablokuje budowę dróg i autostrad

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!