XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Brak dróg odbiera nam inne inwestycje

Brak dróg odbiera nam inne inwestycje
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Inwestorzy zagraniczni doceniają niski CIT, współpracę z samorządami, a narzekają na pozapłacowe koszty pracy, stan i ilość dróg. Ale to opinie tych, którzy już w Polsce zainwestowali pieniądze - czytamy w "Gazecie Wyborczej".

Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową i Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych przepytały 120 firm z kapitałem zagranicznym. Nasze słabe strony to infrastruktura drogowa, ale także wodno-kanalizacyjna, energetyczna (lepiej jest z telekomunikacyjną) i pozapłacowe koszty pracy. Cięgi zbiera zwłaszcza wielkość składek na ZUS - czytamy w "Gazecie Wyborczej".

Firmy, w których kapitał zagraniczny stanowi mniejszość, mniej narzekały na kontrole oraz na dostęp do wody, prądu, gazu. - Być może świadomość, jak jest w innych krajach, jest mniejsza niż tam, gdzie dominuje kapitał zagraniczny - komentuje Bohdan Wyżnikiewicz z IBnGR. Z kolei firmy, gdzie dominuje inwestor zagraniczny, chwaliły sobie podatek CIT, koszty pracy, a nawet stabilność polityczną.

Roman Rewald, szef Amerykańskiej Izby Handlowej powiedział "Gazecie": - Dwa lata temu opracowaliśmy listę priorytetów na 100 dni nowego rządu. Rok temu była ona aktualna i jest aktualna dziś. Są jednak pozytywne zmiany, to pewne usprawnienie sądownictwa, wyeliminowanie procedur przedłużających spory. Trzeba tu też wymienić powołanie CBA, choć kontrowersyjne i ma na koncie naganne akcje. To jednak znak, że władza poważnie traktuje walkę z korupcją.

- Drogi to znaczący czynnik rozwoju. Amerykanie obliczyli, że jeden dolar wydany na drogi już po roku daje 1,5 dolara zwrotu z inwestycji, m.in. w postaci działalności firm, aktywności gospodarczej. Rząd powinien powołać takiego cara budowy dróg, wicepremiera, który podejmowałby strategiczne decyzje, uniknęlibyśmy wówczas sporów międzyresortowych. To musiałaby być osoba, która zaryzykowałaby swoją karierę dla tej sprawy - dodał R. Rewald.

Według niego "skoro transport przez Polskę odbywa się z prędkością 35 km/h, to kosztuje to więcej. Część inwestycji nas ominie, część polskich inwestycji też nie powstanie."
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Brak dróg odbiera nam inne inwestycje

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!