PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Bilfinger: patologia w polskim budownictwie nadal trwa

Autor: wnp.pl (Tomasz Elżbieciak)
26-06-2014 08:30
Bilfinger: patologia w polskim budownictwie nadal trwa

Jakub Chojnacki, członek zarządu ds. finansowych Bilfinger Infrastructure

Fot. (mat. pras. Bilfinger)

Mimo pewnych zmian podstawowe choroby z pierwszego programu infrastrukturalnego nie zostały uleczone. Należy bardzo wyraźnie podkreślić, że dotychczasowa patologia jest kontynuowana i jeśli nie rozwiążemy co najmniej dwóch podstawowych problemów, to efekt będzie podobny jak po pierwszym programie - ocenił dla portalu wnp.pl Jakub Chojnacki, członek zarządu ds. finansowych w Bilfinger Infrastructure.

Chojnacki przyznał, że wydarzenia ostatnich miesięcy mogą budzić optymizm. Polsce ponownie przyznano znaczące środki unijne na infrastrukturę. Łączna wartość dofinansowania jest zbliżona do poprzedniej z nieco inną dystrybucją - tym razem kwota 21 mld euro ma zostać podzielona po równo na drogi i koleje.
Do tego wraz z objęciem stanowiska szefa resortu infrastruktury i rozwoju przez wicepremier Elżbietę Bieńkowską została podjęta próba nawiązania dialogu pomiędzy stroną zamawiającą i wykonawcami.

- Czy będzie wymierny efekt tej poprawionej komunikacji - dopiero się okaże, ale już warto docenić dobre chęci i zaangażowanie obu stron w ten proces. Stanowczo brakuje jednak jasnej analizy pierwszego programu infrastrukturalnego i wyciagnięcia zdecydowanych wniosków dla drugiego programu - powiedział Chojnacki.

- Bez wątpienia w latach 2009-2014 powstało dużo nowych dróg, ale równocześnie warto zauważyć, że większość została oddana do użytku ze znacznym opóźnieniem. Koszt tych opóźnień, zarówno społeczny jak i finansowy, dla gospodarki polskiej jest - jak dowodzą analizy ekspertów - bardzo wysoki - podkreślił.

Dodał, że kolejny, bardzo istotny aspekt, to kryzys w branży - niezliczone upadłości, w tym setki polskich, mniejszych firm podwykonawczych, a także grupowe zwolnienia, zniszczenie potencjału wykonawczego oraz wycofanie się z rynku niektórych renomowanych firm budowlanych.

- To podwójna szkoda dla państwa polskiego. Po pierwsze oznacza to brak przychodów podatkowych z tej branży - obecnie i w kolejnych latach z uwagi na znaczące straty podatkowe w bilansach większości firm wykonawczych. Po drugie, z uwagi na problemy finansowe firm należy liczyć się z tym, że potencjał wykonawczy może być niewystarczający do zrealizowania tak potężnego, nowego planu inwestycyjnego - ocenił Chojnacki.

Jak przyznał, niektóre zmiany, które są obecnie wdrażane dla projektów drogowych nowej perspektywy - takie jak dzielenie inwestycji na mniejsze części, wypłacanie zaliczek czy skrócenie terminów płatności - należy ocenić pozytywnie.

- Jednak wiele wprowadzonych zmian dotyczy tak naprawdę rozwiązania problemów jakich w ostatnich latach doznał zamawiający. Jednym z podstawowych problemów jest bardzo wysoka ilość roszczeń wystosowanych przez wykonawców na łącznie kilka miliardów złotych - stwierdził Chojnacki.

KOMENTARZE (9)




SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


53 899 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP