PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Beneficjentami CEF będą głównie inwestorzy publiczni

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
17-09-2014 15:10
Beneficjentami CEF będą głównie inwestorzy publiczni
fot. PTWP

Trwają prace, zlecone przez Komisję Europejską niezależnym firmom eksperckim, nad przygotowaniem studium dla 9 głównych korytarzy transeuropejskich (TEN-T). Mają one wykazać m.in. krytyczne ich elementy.

Na tej podstawie powstanie zdań inwestycyjnych dla każdego z korytarzy i wskazane najbardziej istotne i pożądane projekty, które pozwolą uzyskać optymalnie efekty. Plany te poszczególni koordynatorzy korytarzy przedłożą do 22 grudnia br., po czym zostaną przekazane krajom członkowskim do akceptacji.
- Po ich aprobacie, plany zostaną opublikowane w Dzienniku Urzędowym KE, jako akt prawny – powiedział Jakub Siwiński, z dyrekcji generalnej ds. Transportu KE.

Jak podkreślił, plany te nie stoją w sprzeczności do opublikowanego przez komisję pierwszego naboru składania ofert, które mogą zostać dofinansowane z nowego instrumentu finansowego „Łącząc Europę” (Connecting Europe Facility - CEF).

Patrz informacja: KE uruchomiła pierwszą transzę CEF

- Potencjalni beneficjenci mają do 26 lutego 2015 roku czas na składanie wniosków, a opracowanie studiów dla korytarzy może być pomocne w ostatecznym ich kształcie – dodał Siwiński.

Przypomniał on, że przez Polskę przebiegają dwa korytarze TEN-T: Bałtyk – Adriatyk oraz Morze Północne – Bałtyk, z odgałęzieniem dla dróg i linii kolejowych Via Baltica.

Potencjalnymi beneficjentami będą niemal wyłącznie inwestorzy publiczni: PKP Polskie Linie Kolejowe (realizacja co najmniej 6 projektów liniowych, w tym transgranicznych), GDDKiA (kilka projektów budowy dróg) oraz zarządy morskich portów, działające w imieniu skarbu państwa. Siwiński nie wykluczył jednak także udziału i zgłoszenia projektów inwestycyjnych przez samorządy, a nawet przez firmy prywatne – które mogą zgłaszać się do realizacji tzw. miękkich projektów, tj. dotyczących analiz, informatyzacji, itp.

Łącznie w latach 2014-2020 UE przeznacza na finansowanie projektów transportowych 26 mld euro, kwotę trzykrotnie większą, niż w minionej perspektywie finansowej. Zmienią się jednak zasady rozdysponowania.

Największy udział w tej puli mają środki CEF (11,9 mld euro). Krajom o słabszej infrastrukturze i korzystającym z pomocy kohezyjności, przyznano z tej kwoty tzw. koperty narodowe. Polska ma więc formalnie zagwarantowane 4,2 mld euro. Zgłoszone projekty inwestycyjne muszą jednak zyskać aprobatę KE, do ma nastąpić do czerwca 2015 r.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


53 745 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP