PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Będzie rosło znaczenie kruszyw z hałd i produkcji ubocznej hut

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
02-06-2011 08:35
Będzie rosło znaczenie kruszyw z hałd i produkcji ubocznej hut

Dzięki modernizacji dokonanej w latach 2006-2009, branża kruszyw w Polsce zaliczana jest do najlepszych w Europie pod względem jakości produkcji. W niektórych segmentach, jak np. urabiania (wydobycie metodą wybuchową) mamy najlepsze praktyki - uważa Aleksander Kabziński, prezes Polskiego Związku Pracodawców Producentów Kruszyw.

Inwestycje te sprawiły ponadto, że branża ma ok. 50 procentowy zapas techniczny wytwarzania produktów.
Według informacji prezesa Kabzińskiego, Polska jest krajem o średnim potencjale kruszyw naturalnych pod względem ich ilości i rodzajów. Nieomal wszystkie złoża surowców skalnych znajdują się na południe od linii Wrocław – Kielce, a ponad ¾ złóż żwirów i piasków znajduje się na północ od tej linii. Ponieważ od 2020 roku zacznie w branży obowiązywać projekt Natura 2000, ograniczony zostanie dostęp do nowych źródeł surowców naturalnych i należy szukać innych źródeł.

- Dlatego na znaczeniu nabierać będą surowce wtórne, zarówno sztuczne (kopaliny z hałd i produkcji ubocznej hut), jak i pochodzące z recyklingu (odzysk z wyburzeń i przebudowy dróg) – ocenia prezes PZPPK – Z tego powodu bardzo perspektywiczny jest rejon Górnego Śląska, gdzie do zagospodarowania są kruszywa leżące w hałdach pokopalnianych. Raczej odległą perspektywą są kruszywa morskie.

Według analiz PZPPK, wręcz stoimy przed wyjątkową możliwością zagospodarowania całego wydobycia kopalin w górnictwie odkrywkowym surowców skalnych. Już dziś praktycznie wykorzystywane jest w pełni wydobycie związane z produkcją kruszyw naturalnych łamanych, a coraz częściej wraca się do tymczasowych złóż kopalin, niesłusznie nazywanych zwałowiskami odpadów eksploatacyjnych i przeróbczych. „W górnictwie odkrywkowym kopalin podstawowych i pospolitych nie ma odpadów” – stwierdza analiza związku.

Wbrew obiegowym opiniom, kruszywa w 60,4 proc. zużywane były w ub.r. do produkcji betonu do prefabrykacji i betonu technologicznego, a w 32,4 proc. do budownictwa liniowego – głównie nowych dróg (budownictwo kolejowe zużyło z tego 1,9 proc. do podsypki na tory, zagospodarowując stary tłuczeń). Oznacza to w miarę stabilny popyt na kruszywa aż do końca dekady, w granicach 200-215 mln ton rocznie.

Z wyliczeń PZPPK wynika, że w każdej złotówce wydanej na budowę nowych dróg, koszt zużytego kruszywa konstrukcyjnego – który jest podstawowym materiałem – wynosi tylko… 4 gr plus 5-10 gr kosztu jego transportu (w zależności od odległości od źródła i rodzaju użytego środka do przewozu). Koszt kruszywa na masy ziemne wynosi 5 gr (plus drugie tyle transportu), a dla przykładu: cementu i stali – po 6 gr, asfaltu – 12 gr (plus koszty transportu). Ok. 52 gr stanowią koszty „inne”, w tym robocizny, amortyzacji sprzętu i zysku.

Informacje te Aleksander Kabziński przekazał podczas dzisiejszej debaty pt. „Powodzenie planu polskich inwestycji infrastrukturalnych; czy fatalny stan śląskiej infrastruktury kolejowej może pogrzebać polskie plany rozwojowe?” Jej gospodarzem był Railway Business Forum.

Patrz też: Kolej nie zwiększy istotnie udziału w przewozach kruszyw

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


48 793 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 663 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP