PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Będzie rosło znaczenie kruszyw z hałd i produkcji ubocznej hut

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
02-06-2011 08:35
Będzie rosło znaczenie kruszyw z hałd i produkcji ubocznej hut

Dzięki modernizacji dokonanej w latach 2006-2009, branża kruszyw w Polsce zaliczana jest do najlepszych w Europie pod względem jakości produkcji. W niektórych segmentach, jak np. urabiania (wydobycie metodą wybuchową) mamy najlepsze praktyki - uważa Aleksander Kabziński, prezes Polskiego Związku Pracodawców Producentów Kruszyw.

Inwestycje te sprawiły ponadto, że branża ma ok. 50 procentowy zapas techniczny wytwarzania produktów.
Według informacji prezesa Kabzińskiego, Polska jest krajem o średnim potencjale kruszyw naturalnych pod względem ich ilości i rodzajów. Nieomal wszystkie złoża surowców skalnych znajdują się na południe od linii Wrocław – Kielce, a ponad ¾ złóż żwirów i piasków znajduje się na północ od tej linii. Ponieważ od 2020 roku zacznie w branży obowiązywać projekt Natura 2000, ograniczony zostanie dostęp do nowych źródeł surowców naturalnych i należy szukać innych źródeł.

- Dlatego na znaczeniu nabierać będą surowce wtórne, zarówno sztuczne (kopaliny z hałd i produkcji ubocznej hut), jak i pochodzące z recyklingu (odzysk z wyburzeń i przebudowy dróg) – ocenia prezes PZPPK – Z tego powodu bardzo perspektywiczny jest rejon Górnego Śląska, gdzie do zagospodarowania są kruszywa leżące w hałdach pokopalnianych. Raczej odległą perspektywą są kruszywa morskie.

Według analiz PZPPK, wręcz stoimy przed wyjątkową możliwością zagospodarowania całego wydobycia kopalin w górnictwie odkrywkowym surowców skalnych. Już dziś praktycznie wykorzystywane jest w pełni wydobycie związane z produkcją kruszyw naturalnych łamanych, a coraz częściej wraca się do tymczasowych złóż kopalin, niesłusznie nazywanych zwałowiskami odpadów eksploatacyjnych i przeróbczych. „W górnictwie odkrywkowym kopalin podstawowych i pospolitych nie ma odpadów” – stwierdza analiza związku.

Wbrew obiegowym opiniom, kruszywa w 60,4 proc. zużywane były w ub.r. do produkcji betonu do prefabrykacji i betonu technologicznego, a w 32,4 proc. do budownictwa liniowego – głównie nowych dróg (budownictwo kolejowe zużyło z tego 1,9 proc. do podsypki na tory, zagospodarowując stary tłuczeń). Oznacza to w miarę stabilny popyt na kruszywa aż do końca dekady, w granicach 200-215 mln ton rocznie.

Z wyliczeń PZPPK wynika, że w każdej złotówce wydanej na budowę nowych dróg, koszt zużytego kruszywa konstrukcyjnego – który jest podstawowym materiałem – wynosi tylko… 4 gr plus 5-10 gr kosztu jego transportu (w zależności od odległości od źródła i rodzaju użytego środka do przewozu). Koszt kruszywa na masy ziemne wynosi 5 gr (plus drugie tyle transportu), a dla przykładu: cementu i stali – po 6 gr, asfaltu – 12 gr (plus koszty transportu). Ok. 52 gr stanowią koszty „inne”, w tym robocizny, amortyzacji sprzętu i zysku.

Informacje te Aleksander Kabziński przekazał podczas dzisiejszej debaty pt. „Powodzenie planu polskich inwestycji infrastrukturalnych; czy fatalny stan śląskiej infrastruktury kolejowej może pogrzebać polskie plany rozwojowe?” Jej gospodarzem był Railway Business Forum.

Patrz też: Kolej nie zwiększy istotnie udziału w przewozach kruszyw
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


34 599 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 764 ofert w bazie

2 782 271 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP