Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Barter to też zamówienie publiczne

Autor: Komunikaty.pl (Marek Okniński)
06-01-2013 11:54

Zgodnie z definicją zawartą w ustawie Prawo zamówień publicznych z zamówieniem publicznym mamy doczynienia w przypadku wyboru wykonawcy, z którym zostanie zawarta odpłatna umowa, której przedmiotem będzie wykonanie usługi, dostawy lub roboty budowlanej.

Kluczowe jest tutaj słowo „odpłatne”. Interpretując ten przepis wąsko, można dojść do wniosku, że skoro nie ma pieniędzy, to nie ma też odpłatności. Urząd Zamówień Publicznych twierdzi jednak, że świadczeniem zamawiającego za zrealizowanie przez wykonawcę zamówienia nie musi być koniecznie świadczenie pieniężne. Dopuszczalne jest, aby przybrało ono formę cesji praw lub przewłaszczenia własności.
Barter wymaga przetargu

W przypadku gdy przedmiot zamówienia wykonawca godzi się wykonać całkowicie za darmo, otrzymując w zamian coś na czym mu zależy mamy doczynienia z rozliczeniem barterowym. Zgodnie ze stanowiskiem prezentowanym przez Urząd Zamówień Publicznych rozliczenie barterowe także podlega przepisom ustawy Prawo zamówień publicznych.

Z interpretacją obowiązujących przepisów możemy zapoznać się dokonując np. analizy uzasadnienie wniosków z kontroli poprawności udzielania zamówień publicznych prowadzonych przez kontrolerów Urzędu Zamówień Publicznych w ramach uprawnień wynikających z ustawy Prawo zamówień publicznych.

Przykładowo Urząd Zamówień Publicznych zakwestionował brak przeprowadzenia przetargu przed zawarciem umowy na wykopanie niecek pod składowisko odpadów. Firma, z którą ją zawarto, wyceniła wartość swych prac na ok. 6 mln zł. Zgodziła się jednak wykonać zlecenie za darmo w zamian za możliwość zatrzymania wybranej ziemi. Urzędnicy zamawiającego uznali, że skoro nie będą płacić pieniędzmi, to umowy nie można zakwalifikować jako odpłatną. Dlatego też, chociaż przeprowadzili rodzaj przetargu, w którym różne firmy mogły składać swe oferty, to zrobili to na swoich własnych zasadach, a nie w oparciu o ustawę PZP – takie działanie zostało zakwestionowane przez kontrolerów UZP, gdyż nie przeprowadzono postępowania o zamówienie publiczne w jednym z trybów przewidzianych w ustawie PZP.

W ocenie kontrolerów przychody uzyskane przez wykonawcę z tytułu zachowania wydobytej ziemi mają swoją określoną wartość, która właśnie stanowi wynagrodzenie za usługę zamawianą przez zamawiającego (tj. usługę wykopania niecek).
Z tego względu zamawiający powinien wykonawcę wybrać w drodze postępowania o udzielenie zamówienia publicznego prowadzonego w oparciu o normy zawarte w ustawie Prawo zamówień publicznych. Możliwe jest przygotowanie i przeprowadzenie takiego zamówienia na kilka sposobów uzależnionych do wyboru zamawiającego.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


22 086 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP