PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Autostrady: gra w chińczyka

Autor: wyborcza.biz (Andrzej Kublik)
13-06-2011 12:47
Autostrady: gra w chińczyka

Czyli "Człowieku, nie irytuj się". Nazwa tej popularnej gry brzmi dziś jak dobra rada dla kierowców, od paru tygodni zasypywanych doniesieniami o problemach z budową przez chińskie konsorcjum Covec autostrady z Łodzi do Warszawy.

Budowa płatnej autostrady A2 z Łodzi do Warszawy miała być największym sukcesem ministra infrastruktury Cezarego Grabarczyka. Przez wiele lat tę drogę planowano zbudować w systemie partnerstwa publiczno-prywatnego. Autostradę miała wykonać prywatna firma za własne pieniądze, a potem zarabiać na opłatach za przejazdy. Wydawało się, że uzgodnienie takiej umowy pójdzie jak z płatka, bo według wszelkich prognoz ze wszystkich autostrad w Polsce największy ruch będzie właśnie na trasie z Łodzi do Warszawy.
Trzy lata temu Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad już ogłaszała, że dostała i oceniła oferty na budowę tej drogi, a umowa zostanie podpisana latem 2008 r. i zakończy się w 2011 r.

W lipcu 2008 r. GDDKiA powiadomiła o wprowadzeniu nowej formuły negocjacji z prywatnymi inwestorami i zapowiedziała, że ich wyniki ogłosi w październiku 2008 r. Ale tak się nie stało. Pod koniec lutego 2009 r. minister Grabarczyk ogłosił, że "warunki finansowe proponowane przez firmy nie zabezpieczały interesu publicznego i mogły spowodować wzrost opłat dla kierowców za przejazd tym odcinkiem A2". Jakie konkretnie były te warunki nie do przyjęcia, nie ujawniono.

W tym momencie wydawało się, że - jak w grze w chińczyka - przeciwnik strąci pionki kierowców z planszy i nie pozwoli im dotrzeć do celu. Grabarczyk jednak grał dalej i ogłosił, że droga powstanie za pieniądze z kasy GDDKiA, a umowy z wykonawcami wybranymi w błyskawicznie zorganizowanych przetargach zostaną podpisane już za pół roku. Udało się. - Podpisujemy umowy, które przewidują, że autostrada będzie gotowa w maju 2012 r. - mówił we wrześniu 2009 r. Grabarczyk. A resort infrastruktury chwalił się: "Ogólny kosztorys GDDKiA zakładał koszt budowy na poziomie 5,7 mld zł. Po wyłonieniu wykonawców za budowę całej 91-kilometrowej autostrady GDDKiA zapłaci 3,2 mld zł. Oszczędność wyniosła 2,5 mld zł". Nikt specjalnie nie dociekał, jak to możliwe, by zbudować drogę 44 proc. taniej od kosztorysu, którego nie brano przecież z sufitu.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


42 428 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 663 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP