Autostrada, zbiornik i areny sportowe wśród dużych inwestycji na Śląsku

Autostrada, zbiornik i areny sportowe wśród dużych inwestycji na Śląsku
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Odcinki autostrady A1, budowa zbiornika Racibórz Dolny czy końcówki budowy hali wielofunkcyjnej w Gliwicach i modernizacji Stadionu Śląskiego - znajdą się wśród największych inwestycji realizowanych w 2016 r. w woj. śląskim.

Podpisane w ub. umowy na trzy odcinki autostrady A1 między Częstochową a Pyrzowicami opiewają na blisko 1,5 mld zł (prace w terenie ruszyły dotąd tylko na jednym z nich, dwa inne trzeba najpierw zaprojektować). Na południu regionu kolejny rok trwała będzie budowa zbiornika powodziowego Racibórz Dolny - warta ok. 1 mld zł.

Wiosną br. do użytku powinien zostać oddany do użytku niemal już gotowy śródmiejski odcinek Drogowej Trasy Średnicowej w Gliwicach (ponad 950 mln zł). Do ostatnich etapów realizacji w ciągu roku mają zmierzać modernizacja Stadionu Śląskiego (blisko 600 mln zł) i budowa trzech czwartych miejskiego stadionu w Zabrzu (220 mln zł). Władze Gliwic zamierzają kończyć budowę hali wielofunkcyjnej (za ok. 340 mln zł).

Realizację całego fragmentu A1 Częstochowa-Pyrzowice podzielono na cztery odcinki. Po kilkunastomiesięcznym procesie przetargowym katowicki oddział GDDKiA w ub. roku wybrał w ograniczonych przetargach wykonawców wszystkich fragmentów; umowy podpisał dotąd z trzema z nich.

Zakontraktowanych wykonawców mają już odcinki: F od węzła Rząsawa do węzła Blachownia (ok. 20,3 km; projekt i budowa; umowa na 703,3 mln zł brutto z konsorcjum spółek Salini Polska, Salini Impregilo i Todini Costruzioni Generali), odcinek G od węzła Blachownia do węzła Zawodzie (4,7 km; projekt i budowa; umowa na 219,4 mln zł z konsorcjum spółek Berger Bau Polska) oraz odcinek I od węzła Woźniki do węzła Pyrzowice (ok. 15,2 km; tylko budowa; umowa na 609,5 mln zł z konsorcjum spółek Strabag Infrastruktura Południe oraz Strabag).

Na podpisanie czeka nadal warta 574,5 mln zł umowa z wyłonionym wykonawcą liczącego 16,7 km odcinka H od węzła Zawodzie do węzła Woźniki (tylko budowa; konsorcjum spółek Strabag Infrastruktura oraz Strabag). Przedstawiciele GDDKiA mówią dotąd o braku możliwości podania terminu podpisania umowy - wobec trwającego wyjaśniania wątpliwości związanych ze złożonymi ofertami.

Budowa suchego zbiornika powodziowego Racibórz Dolny trwa od lipca 2013 r., jego ukończenie przewidziano wówczas na styczeń 2017 r. W połowie grudnia ub. roku resort środowiska podał, że dodatkowe badania geotechniczne i będące ich następstwem zmiany projektu zwiększą koszt budowy o ponad 50 mln zł, do kwoty w sumie 988 mln zł (plus ok. 270 mln zł - koszty przesiedleń). Termin oddania inwestycji przesunięto z początku 2017 r. na listopad 2018 r.

W sejmowej dyskusji padło w grudniu m.in. pytanie dlaczego zmieniono projekt budowy tego zbiornika ze zbiornika wielofunkcyjnego na suchy - np. w kontekście planów budowy kanału Odra - Dunaj. Przedstawiciel ministerstwa środowiska zapowiedział wówczas, że "doprowadzi do tego, żeby funkcja (...) żeglugowa była możliwa". Mówił również, że "bardzo by też chciał, aby był to zbiornik retencyjny".

W połowie grudnia ub. roku rozpoczęły się odbiory ostatniego, liczącego ponad 5 km odcinka Drogowej Trasy Średnicowej w centrum Gliwic. Inaczej niż istniejąca DTŚ-ka w innych miastach regionu (gdzie przypomina trzypasmową trasę ekspresową) ma on większości charakter bezkolizyjnej ulicy miejskiej; w ścisłym centrum miasta powstał 500-metrowy tunel. Według ostatnich doniesień odbiory tego odcinka powinny potrwać do połowy marca br. - w drugiej połowie marca trasa mogłaby zostać oddana do użytku.

Szacowana na 954,6 mln zł, trwająca od wiosny 2013 r. budowa odcinka G2 "średnicówki" w 2014 r. napotkała na poważny problem z finansowaniem. Inwestycję uratowano przenosząc ją z programu regionalnego do krajowego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (zapewniając w ten sposób blisko 450 mln zł), a jej realizację przejęły od samorządu województwa władze Gliwic.

Regionalnemu samorządowi udawało się też dotąd przezwyciężać kłopoty na innej sztandarowej inwestycji - modernizacji Stadionu Śląskiego. Po wstrzymaniu w lipcu 2011 r. prac przy budowie zadaszenia obiektu - wskutek awarii przy podnoszeniu linowej konstrukcji dachu - w grudniu ub. roku kolejny wykonawca zakończył wszystkie związane z tym prace.

Do dokończenia modernizacji Śląskiego trzeba jeszcze wykonać szereg prac wykończeniowych i instalacyjnych. W dwóch kluczowych przetargach na te zadania pod koniec ub. roku nie udało się wybrać wykonawców. Samorząd poinformował o ponowieniu postępowań i utrzymuje, że sytuacja nie powinna mieć wpływu na termin oddania stadionu do użytku - w połowie 2017 r. Obecny szacunkowy koszt modernizacji Stadionu Śląskiego to ok. 586 mln zł.

W tym roku oddane mają być już wszystkie miejsca na nowym stadionie miejskim w Zabrzu, na którym występuje drużyna tamtejszego Górnika. Obiekt jest budowany - z kilkumiesięczną przerwą - od września 2011 r. Pierwotnie pierwszy etap przedsięwzięcia (trzy trybuny na 24 tys. miejsc) miał się zakończyć w kwietniu 2013 r.

Cały czas czynna była tylko stara trybuna - oddana do użytku razem z poprzednim obiektem w 1934 r. Mogła pomieścić 3 tys. kibiców. Latem ub. roku pojemność, dzięki oddawaniu kolejnych fragmentów nowych trybun, wzrosła do 5,5 tys; jesienią - do 8,5 tys. Łączny koszt budowy trzech trybun i towarzyszącej infrastruktury ma wynosić 220 mln zł. Docelowo, po realizacji drugiego etapu przedsięwzięcia (budowa czwartej trybuny), stadion ma dysponować 32 tys. krzesełek.

Powstająca w Gliwicach jedna z największych hal widowisko-sportowych w Polsce ma być gotowa pod koniec 2016 r. Na kompleks składają się: hala główna z widownią na ponad 13,7 tys. miejsc - (10,5 tys. krzesełek i 3,2 tys. miejsc na trybunach mobilnych), hala treningowa (niespełna 1,2 tys. miejsc), centrum spa i garaż wielopoziomowy. Hala główna ma umożliwiać zawody sportowe w szeregu dyscyplin. Obiekt ma być też przystosowany do imprez wystawienniczych i targowych, estradowych, społeczno-politycznych czy komercyjnych.

Pierwotnie hala w Gliwicach miała powstać przy udziale środków UE. Unijny projekt wzbudzał kontrowersje; zastrzeżenia zgłaszała m.in. Komisja Europejska. W 2013 r. zarząd woj. śląskiego rozwiązał umowę o 141 mln zł unijnego wsparcia. Miasto ostatecznie finansuje obiekt m.in. z kredytów, środków własnych i 15 mln zł dotacji z resortu sportu. Inwestycja ma wartość ok. 340 mln zł.

Pod koniec 2015 r. zakończyła się modernizacja przestrzeni publicznych katowickiego Rynku - w ramach wartej ponad 180 mln zł przebudowy tzw. strefy Rondo-Rynek; otwarto także powstałą w ramach przedsięwzięcia nową ul. Śródmiejską (równoległą do Alei Korfantego). W tym roku na Rynku będzie trwała rozpoczęta już budowa dwukondygnacyjnego pawilonu gastronomicznego.

W połowie roku zarządca kolejowej infrastruktury, spółka PKP Polskie Linie Kolejowe, zamierza zakończyć prowadzoną wspólnie z PKP SA przebudowę stacji i dworca kolejowego w Gliwicach. W tym roku najprawdopodobniej nie rozpocznie się jeszcze na dużą skalę realizacja ogłoszonego przez PLK, wartego blisko 9 mld zł, planu inwestycyjnego dla woj. śląskiego, który do 2022 r. ma w regionie objąć linie o długości 870 km.

W najbliższych miesiącach ma być m.in. opracowywane studium wykonalności dla kompleksowej przebudowy i częściowej rozbudowy magistrali tworzącej połączenie linii z centralnej Polski przez Będzin (początek inwestycji), Sosnowiec, Katowice, Tychy, Czechowice-Dziedzice, do granicy państwa w Zebrzydowicach (ok. 85 km). Na lata 2016-2019 założono natomiast wartą ok. 500 mln zł rewitalizację łącznie ok. 60 km linii tworzących ważne przede wszystkim dla ruchu towarowego połączenie Chybie-Żory-Rybnik-Nędza/Turze.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!