PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Autostrada Wielkopolska zmienia polski przemysł

Autor: wnp.pl (TE)
13-02-2012 12:51
Autostrada Wielkopolska zmienia polski przemysł
Fot. PTWP (Paweł Pawłowski)

Autostrada Wielkopolska została nagrodzona przez redakcje „Nowego Przemysłu” i portalu wnp.pl tytułem „Tego, który zmienia polski przemysł” za zrealizowanie modelowej inwestycji drogowej - budowy odcinka autostrady A2 - w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego.

Ponad 105-kilometrowy odcinek autostrady A2 z Nowego Tomyśla do granicy z Niemcami w Świecku otwarto na przełomie listopada i grudnia ubiegłego roku. Od tego czasu kierowcy mają do dyspozycji już cały 255-kilometrowy koncesyjny fragment A2 z Konina do Świecka.
Nowy odcinek A2 został oddany do użytku blisko sześć miesięcy przed ustalonym z rządem terminem. Trasa skróciła czas przejazdu z Poznania do Berlina o ok. dwie godziny. Autostrada Wielkopolska została przez nas nagrodzona za skuteczność i konsekwencję w realizacji inwestycji autostradowych.

Nowy odcinek A2 wybudowano w systemie partnerstwa publiczno-prywatnego. Projekt został sfinansowany głównie z kredytów i ze środków własnych koncesjonariusza. Zrealizowane przez Autostradę Wielkopolską przedsięwzięcie, które miało i ma niebagatelne znaczenie dla rynku pracy i koniunktury gospodarczej, dowodzi, że w Polsce autostrady można budować szybko i sprawnie. W ten sposób skutecznie nadrabiamy dystans nadal dzielący nas od Europy.

- Cieszy mnie bardzo nagroda przyznana przez redakcję dla „Tego, który zmienia polski przemysł”. Jestem bardzo dumny, że mogłem brać czynny udział w tak potrzebnym społecznie projekcie. Oddanie kierowcom do użytku tak oczekiwanego i potrzebnego odcinka autostrady do granicy z Niemcami to lata ciężkiej pracy, ale też ogromna satysfakcja zwłaszcza, że jest pierwszym i największym projektem prowadzonym w Polsce w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego oraz jednym z największych infrastrukturalnych prowadzonych obecnie w Europie - powiedział odbierając tytuł prezes Autostrady Wielkopolskiej, Andrzej Patalas.

Budowa odcinka Nowy Tomyśl-Świecko rozpoczęła się w lipcu 2009 r. Jego wykonawcą było konsorcjum Strabaga i Kulczyk Holding. Budżet projektu wyniósł prawie 1,3 mld euro, co daję ok. 12 mln euro za kilometr autostrady. W tej kwocie ok. 25 proc. stanowiły nakłady związane z ochroną środowiska; wybudowano m.in. blisko dwieście przejść i przepustów dla zwierząt.

Nawierzchnia trasy została wykonana w technologii betonowej, która ma gwarantować znacznie lepszą wytrzymałość. Wykonawca prac, powołując się na niemieckie doświadczenia, podkreśla, że po 23 latach użytkowania, wskaźnik napraw dla nawierzchni betonowej wynosi 5 proc, w przeciwności do 80-100 proc. dla asfaltowej. W 2037 r. - po wygaśnięciu koncesji - autostrada zostanie nieodpłatnie przekazana państwu. Przejazd nowym odcinkiem autostrady będzie bezpłatny do 21 maja.

Podobał się artykuł? Podziel się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


39 252 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 764 ofert w bazie

2 782 271 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP