PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Autostrada Wielkopolska zmienia polski przemysł

Autor: wnp.pl (TE)
13-02-2012 12:51
Autostrada Wielkopolska zmienia polski przemysł
Fot. PTWP (Paweł Pawłowski)

Autostrada Wielkopolska została nagrodzona przez redakcje „Nowego Przemysłu” i portalu wnp.pl tytułem „Tego, który zmienia polski przemysł” za zrealizowanie modelowej inwestycji drogowej - budowy odcinka autostrady A2 - w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego.

Ponad 105-kilometrowy odcinek autostrady A2 z Nowego Tomyśla do granicy z Niemcami w Świecku otwarto na przełomie listopada i grudnia ubiegłego roku. Od tego czasu kierowcy mają do dyspozycji już cały 255-kilometrowy koncesyjny fragment A2 z Konina do Świecka.
Nowy odcinek A2 został oddany do użytku blisko sześć miesięcy przed ustalonym z rządem terminem. Trasa skróciła czas przejazdu z Poznania do Berlina o ok. dwie godziny. Autostrada Wielkopolska została przez nas nagrodzona za skuteczność i konsekwencję w realizacji inwestycji autostradowych.

Nowy odcinek A2 wybudowano w systemie partnerstwa publiczno-prywatnego. Projekt został sfinansowany głównie z kredytów i ze środków własnych koncesjonariusza. Zrealizowane przez Autostradę Wielkopolską przedsięwzięcie, które miało i ma niebagatelne znaczenie dla rynku pracy i koniunktury gospodarczej, dowodzi, że w Polsce autostrady można budować szybko i sprawnie. W ten sposób skutecznie nadrabiamy dystans nadal dzielący nas od Europy.

- Cieszy mnie bardzo nagroda przyznana przez redakcję dla „Tego, który zmienia polski przemysł”. Jestem bardzo dumny, że mogłem brać czynny udział w tak potrzebnym społecznie projekcie. Oddanie kierowcom do użytku tak oczekiwanego i potrzebnego odcinka autostrady do granicy z Niemcami to lata ciężkiej pracy, ale też ogromna satysfakcja zwłaszcza, że jest pierwszym i największym projektem prowadzonym w Polsce w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego oraz jednym z największych infrastrukturalnych prowadzonych obecnie w Europie - powiedział odbierając tytuł prezes Autostrady Wielkopolskiej, Andrzej Patalas.

Budowa odcinka Nowy Tomyśl-Świecko rozpoczęła się w lipcu 2009 r. Jego wykonawcą było konsorcjum Strabaga i Kulczyk Holding. Budżet projektu wyniósł prawie 1,3 mld euro, co daję ok. 12 mln euro za kilometr autostrady. W tej kwocie ok. 25 proc. stanowiły nakłady związane z ochroną środowiska; wybudowano m.in. blisko dwieście przejść i przepustów dla zwierząt.

Nawierzchnia trasy została wykonana w technologii betonowej, która ma gwarantować znacznie lepszą wytrzymałość. Wykonawca prac, powołując się na niemieckie doświadczenia, podkreśla, że po 23 latach użytkowania, wskaźnik napraw dla nawierzchni betonowej wynosi 5 proc, w przeciwności do 80-100 proc. dla asfaltowej. W 2037 r. - po wygaśnięciu koncesji - autostrada zostanie nieodpłatnie przekazana państwu. Przejazd nowym odcinkiem autostrady będzie bezpłatny do 21 maja.




SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


45 151 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP