XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Autostrada A2 się opóźni?

Autostrada A2 się opóźni?
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Zakończenie budowy autostrady A2 może się opóźnić co najmniej o rok - dowiedział się "Parkiet". Banki mają zastrzeżenia co do nowego , tzw. mieszanego, sposobu finansowania budowy.

W poniedziałek Ministerstwo Infrastruktury otrzyma od spółki Autostrada Wielkopolska, koncesjonariusza trasy A2, dokument. Przedstawia on stanowiska zagranicznych banków odnośnie do finansowania utrzymania planowanego odcinka Nowy Tomyśl-Świecko w tzw. systemie mieszanym - dowiedział się "Parkiet". Co instytucje sądzą o tym systemie?

Jak ustalił "Parkiet", banki zachodnie - nawet te, które finansowały już budowę odcinków autostradowych w Polsce i cieszą się zaufaniem Ministerstwa Infrastruktury, bardzo sceptycznie podchodzą do systemu mieszanego, który jest niezwykle rzadko stosowany.

System mieszany polega na tym, że do pewnego poziomu ruchu państwo przekazuje dopłaty koncesjonariuszowi, lecz jeśli zostanie on przekroczony, to budżet przestaje dopłacać, a nadwyżka pochodząca z opłat za przejazdy jest kierowana do państwowej kasy. Podobny system jest stosowany - jak podaje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad - m.in. w Portugalii i Hiszpanii - czytamy w "Parkiecie".

Niektóre z poproszonych o opinię banków zapowiedziały, że nie podejmą się kredytowania budowy autostrady, która ma być utrzymywana w tym systemie - wynika z dokumentu.

Inne z kolei odpowiedziały, że "analiza finansowa systemu będzie skomplikowana i czasochłonna". To może oznaczać, że pojawi się poważne opóźnienie w budowie odcinka i nie zostanie ona ukończona do 2010 r., jak było zapisane w porozumieniu AWSA-resort infrastruktury z grudnia 2007 r.

Tymczasem GDDKiA nalega, by nie stosować na A2 systemu "za dostępność", w którym państwo przekazuje firmie stałą sumę na utrzymanie trasy, a opłaty za przejazdy trafiają do budżetu. - Jest to system najbardziej niekorzystny dla budżetu państwa. A ideą partnerstwa publiczno-prywatnego jest, że ryzyko jest rozłożone - mówi Janusz Koper, szef GDDKiA.

Z nieoficjalnych informacji "Parkietu" wynika, że firma Gdańsk Transport Company nie będzie miała żadnych problemów z uzyskaniem kredytów bankowych, bo w trakcie negocjacji z MI i GDDKiA został już podpisany dokument, który zapewnia finansowanie utrzymania całej autostrady w systemie "za dostępność".
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Autostrada A2 się opóźni?

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!