PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Autostrada A2 będzie przejezdna na Euro 2012

Autor: wnp.pl (TE)
31-05-2012 09:05
Autostrada A2 będzie przejezdna na Euro 2012
fot. mat prasowe

Na najmniej dotychczas zaawansowanym pod względem robót odcinku C autostrady A2 Stryków-Konotopa położono już całość warstwy wiążącej. Jej wykonanie było warunkiem dopuszczenia trasy do ruchu przed Euro 2012.

Z informacji przekazanych przez Boegl a Krysl, wykonawcę odcinka C, wynika, że intensywne prace trwają przy układaniu ostatniej warstwy jezdni, czyli warstwy ścieralnej, gdzie zaawansowanie robót przekroczyło już ponad 30 proc. Na budowie jest wykorzystywany rozściełacz do asfaltu o szerokości 11 metrów, co pozwala prowadzenie prac równolegle na dwóch pasach ruchu.
Dotychczas do ruchu oddano dwa z pięciu odcinków A2 Stryków-Konotopa - D oraz E. Całość prac ukończono już na odcinku B, a na odcinku A - który tak, jak odcinek C, jest kończony za Covec przez nowego wykonawcę (konsorcjum Eurovii i Warbudu) - warstwa wiążąca również jest gotowa.

Ustawę, która umożliwia przed Euro 2012 otwarcie dla ruchu nieukończonych odcinków dróg krajowych i autostrad, prezydent Bronisław Komorowski podpisał w połowie maja. Nowe prawo ma przyśpieszyć proces oddawania do użytku dróg przed mistrzostwami.

GDDKiA, w jednym ze swoich ostatnich komunikatów, podkreśliła, że dopuszczanie ruchu samochodów po warstwie wiążącej nie jest żadnym zagrożeniem dla trwałości konstrukcji oraz bezpieczeństwa kierowców.

- Jeżdżenie po warstwie wiążącej, czyli przedostatniej warstwie bitumicznej, znane jest ludzkości od czasu stosowania tych nawierzchni. Taka praktyka miała miejsce wielokrotnie, w przypadku odcinków, gdzie budowa lub przebudowa odbywała się pod ruchem, czyli na przykład podczas prowadzenia robót gdy, na zasadach tymczasowej organizacji ruch odbywał się po części odcinka, w tym między innymi po warstwie wiążącej - napisano w komunikacie GDDKiA.

Jako przykłady podano natomiast m.in. odcinki DK12 Trzebiel-Królów, DK10 Toruń-Blinno, S7 Kalsk-Miłomłyn, S8 Prymasa Tysiąclecia-węzeł Piłsudskiego w Markach oraz S7 Olsztynek-Nidzica.

- Ruch po warstwie wiążącej jest możliwy i bezpieczny, gdyż to ta właśnie warstwa jest odpowiedzialna za prawidłowy rozkład obciążeń od kół pojazdów na warstwy podbudowy, a więc zasadnicze warstwy odpowiadające za nośność konstrukcji. Prawdziwy test obciążeniowy droga i warstwa wiążąca przechodzi w czasie budowy, bo właśnie wtedy poruszają się po niej najcięższe auta - podkreśliła GDDKiA.

Dodała, że warstwa ścieralna, układana na warstwie wiążącej, nie pełni w konstrukcji drogi roli zasadniczej, a tylko poprawia komfort jazdy (równość) i bezpieczeństwo (współczynnik tarcia).

- Nie jest więc konieczna do bezpiecznego przenoszenia ruchu pojazdów, bowiem jest odpowiedzialna głównie za komfort podróżowania. Umożliwienie ograniczonego ruchu pojazdów po drodze nie posiadającej warstwy ścieralnej nie powoduje degradacji zmęczeniowej wykonanej konstrukcji, ani nie wpływa na zmniejszenie bezpieczeństwa podróżujących - wskazano.

- Dodatkowych zabiegów wymaga jedynie pozostawienie warstwy wiążącej na zimę. Wówczas należy ją zamknąć przez skropienie a potem frezowanie. Zawsze natomiast, przed położeniem warstwy ścieralnej na warstwie dopuszczonej wcześniej do ruchu, należy ją bardzo dobrze oczyścić - podsumowano.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 728 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 663 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP