PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Asfalt czy beton - co tańsze? Trwa festiwal argumentów

Autor: wnp.pl (Tomasz Elżbieciak)
15-04-2016 13:27
Asfalt czy beton - co tańsze? Trwa festiwal argumentów

Węzeł Łask na drodze ekspresowej S8.

Fot. SPC

Koszt budowy drogi ekspresowej w technologii asfaltowej oraz jej utrzymania przez okres 30 lat jest o ok. 20 proc. niższy niż w przypadku betonu - twierdzi Polskie Stowarzyszenie Wykonawców Nawierzchni Asfaltowych. - Nawierzchnie betonowe są tańsze już na etapie budowy, a po 30 latach dają 50 proc. oszczędności - uważa Stowarzyszenie Producentów Cementu.

Niesłabnąca wymiana poglądów nt. wad i zalet asfaltu oraz betonu trwa od końca 2014 r., gdy GDDKiA ogłosiła, że w nowej perspektywie unijnej planuje budowę ponad 800 km tras o nawierzchni betonowej.
W ostatnim czasie dyskusję napędzają dodatkowo ogłoszone przez Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa poszukiwania oszczędności, które mają pomóc w jak największym stopniu zrealizować Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023.

Zobacz więcej: MIB optymalizuje budowę dróg. Zaprezentowano pomysły

Ruszają konsultacje projektu optymalizacji budowy dróg

Zdecydowanie asfalt!

W środę PSWNA, odnosząc się do ubiegłotygodniowych informacji przekazanych przez MIB, podkreśliło, że jednym z najważniejszych postulatów jest wprowadzenie do procedury przetargowej tzw. wariantu inwestorskiego, najkorzystniejszego ekonomicznie, jako jednego z wariantów inwestycji.

Jak zaznaczyło PSWNA, otwiera to drogę firmom budowlanym, dotychczas związanym wymaganiami zapisanymi w dokumentach przetargowych, na stosowanie w szerszym zakresie „zdecydowanie tańszych, zarówno w budowie, jak i w utrzymaniu, nawierzchni asfaltowych”.

- Zgodnie z wykonaną w ubiegłym roku analizą kosztów budowy i utrzymania przez okres 30 lat drogi wykonanej w dwóch wariantach nawierzchni (asfaltowej i betonowej), przeprowadzoną przez ekspertów PSWNA na podstawie aktualnych cen ofertowych z II kwartału 2015 r., koszt budowy 1km drogi ekspresowej w technologii asfaltowej dla wybranego referencyjnego odcinka oraz koszt jej utrzymania przez okres 30 lat jest o około 20 proc. niższy niż w przypadku analogicznej drogi betonowej - stwierdził Andrzej Wyszyński, prezes PSWNA.

Jak dodał, budowa dróg asfaltowych, zamiast zaplanowanych „betonówek”, pozwoli zaoszczędzić miliardy złotych, a dodatkowo ułatwi rezygnację z kosztownych ekranów akustycznych.

- Najcichsze drogi asfaltowe są cichsze średnio o 3-6 dB od najcichszych dróg betonowych, a różnorodność technologii asfaltowych stwarza możliwość budowania dróg o różnej hałaśliwości w zależności od potrzeb - ocenił Wyszyński.

KOMENTARZE (18)




SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


45 151 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP