Apel śląskich posłów PO o wsparcie dla wschodniego odcinka DTŚ

Apel śląskich posłów PO o wsparcie dla wschodniego odcinka DTŚ
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Śląscy posłowie PO Wojciech Król i Paweł Bańkowski zaapelowali do premier Beaty Szydło i innych parlamentarzystów o wsparcie budowy wschodniej części Drogowej Trasy Średnicowej w konurbacji śląsko-zagłębiowskiej. Zgłosili też związane z tym poprawki do budżetu.

Zaangażowane w przygotowanie inwestycji lokalne samorządy podzieliły ostatnio przedsięwzięcie na etapy i przygotowują się do zgłoszenia ich do naboru projektów unijnych związanych z budową i remontem dróg wojewódzkich w woj. śląskim.

O swoich apelach w sprawie DTŚ Wschód skierowanych do szefowej rządu i innych parlamentarzystów poinformowali we wtorek posłowie Wojciech Król i Paweł Bańkowski. W treści pism zaakcentowali m.in., że chodzi o strategiczną inwestycję warunkującą dalszy rozwój regionu - "komunikacyjną klamrę która zepnie całą aglomerację śląską".

Posłowie zgłosili też poprawki do przyszłorocznego budżetu państwa, przewidujące uwzględnienie w nim budowy odnogi trasy do Jaworzna (na kwotę 300 mln zł) oraz odnogi do Sosnowca (na 600 mln zł).

Bezkolizyjna Drogowa Trasa Średnicowa w woj. śląskim łączy drogę nr 88 w Gliwicach, przez m.in. węzeł z autostradą A1, centra albo okolice centrów Zabrza, Rudy Śląskiej, Świętochłowic i Chorzowa, z węzłem dróg nr 79 i S86 w Katowicach (ul. Murckowska). To liczący ponad 31 km fragment nazywany DTŚ Zachód.

Dalszy przebieg średnicówki zaplanowano katowicką dwujezdniową ul. Bagienną, która obecnie kończy się węzłem w rejonie katowickiej dzielnicy Szopienice (węzeł Lwowska). Nieco dalej, na planowanym węźle Janów, trasa ma się rozdzielać w kierunkach: Jaworzna oraz południowych dzielnic Sosnowca.

Od 2013 r. przygotowania do budowy dwóch odnóg "średnicówki" na wschód koordynuje na mocy zawartego wówczas porozumienia Jaworzna, Mysłowic i Sosnowca samorząd tego ostatniego miasta. Efektem jest końcowy etap projektowania odcinka w stronę Jaworzna, zaplanowany do realizacji pod kątem środków Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego na lata 2014-2020. Jeszcze w pierwszych miesiącach br. Jaworzno zapowiadało szybkie ogłoszenie przetargu na projekt budowlany.

Jak poinformował PAP we wtorek Tomasz Tosza z jaworznickiego magistratu, ostatecznie przetargu nie ogłoszono. Powodem stały się wątpliwości, czy urząd marszałkowski dopuści tak obszerny projekt do konkursu. Szacunkowe oczekiwane unijne wsparcie projektu miałoby sięgać ok. 240 mln zł.

Tymczasem w trwającym od końca października do końca grudnia br. drugim (i planowo ostatnim) naborze projektów związanych z budową i remontem dróg wojewódzkich w woj. śląskim zarząd tego regionu wprowadził zasadę, że wnioskowane wsparcie dla jednego projektu nie może przekraczać 25 proc. wartości całej alokacji konkursu.

Przy puli środków 588 mln zł, jaka została (z wyjątkiem tzw. rezerwy wykonania) po pierwszym naborze, w którym rozdzielono ponad 880 mln zł, zasada ta oznaczała, że maksymalne dofinansowanie jednego projektu może sięgać ok. 147 mln zł. Jednocześnie lista inwestycji, które mogą stanąć do konkursu, liczy ponad 30 pozycji, a szacunkowa łączna wartość wnioskowanego dofinansowania do nich to nawet 4 mld zł.

Ostatecznie wobec głosów samorządów, których przedsięwzięcia nie mieszczą się w tych ramach, zarząd woj. śląskiego w ub. tygodniu zdecydował o możliwości etapowania składanych projektów. "Dzielimy więc projekt na dwie części i będziemy składać dwa wnioski aplikacyjne" - zapowiedział Tosza.

Wyjaśnił, że dwie oddzielne teraz części (etapy) zakładają odcinek od Katowic do Mysłowic (łącznie z przebudową tamtejszej ul. Obrzeżnej Zachodniej) - szacunkowo za ok. 170 mln zł - oraz odcinek od nowoprojektowanego węzła Partyzantów (na ul. Obrzeżnej Zachodniej) do węzła Jęzor - szacunkowo za ponad 150 mln zł.

"Przyznanie dofinansowania dla pierwszego etapu jest dla nas gwarancją, że w przyszłości będą realizowane kolejne odcinki. Bez odcinka między Katowicami a Mysłowicami nie ma sensu dalsza aktywność dotycząca dróg w stronę Jaworzna i Sosnowca. To jest odcinek absolutnie kluczowy dla DTŚ Wschód" - zaakcentował samorządowiec.

Wskazał, że dla dalszego biegu przedsięwzięcia ważne jest też uzyskanie decyzji środowiskowej. Zainteresowane miasta - po uchyleniu w poprzednich latach wcześniejszej decyzji dotyczącej odcinka od Katowic do Mysłowic - przygotowały przy współpracy z Katowicami nową dokumentację. Wniosek o nową decyzję złożyły na przełomie września i października br.

"Zmieniliśmy teraz przebieg DTŚ na odcinku katowickim. Zupełnie inaczej wygląda węzeł Janów, który znalazł się w tej chwili w granicach administracyjnych Mysłowic" - wskazał Tosza, wymieniając korzyści związane np. ze zmniejszeniem - wobec wcześniejszych planów - planowanych obiektów inżynieryjnych czy ominięciem terenów cennych przyrodniczo.

Pytany o współpracę z Katowicami, które wcześniej wskazywały m.in. na znaczny dla nich koszt połączenia niezbyt istotnego z perspektywy potrzeb własnej sieci drogowej Tosza zaznaczył, że wobec przeniesienia znacznej części inwestycji na teren Mysłowic - zaangażowanie stolicy regionu zmniejszyło się do kwoty ok. 20 mln zł rozłożonych na trzy lata.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Apel śląskich posłów PO o wsparcie dla wschodniego odcinka DTŚ

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!