Andrzej Adamczyk: pieniądze, wydane na Krajowy Program Kolejowy, zostają w Polsce

Andrzej Adamczyk: pieniądze, wydane na Krajowy Program Kolejowy, zostają w Polsce
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Pieniądze, wydane na Krajowy Program Kolejowy, w coraz większym stopniu zostają w Polsce - powiedział PAP minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Do 2023 roku na inwestycje jest do wydania blisko 67 mld zł, coraz więcej umów jest podpisywanych z polskimi firmami.

"Coraz więcej umów, w drodze przetargów, trafia do polskich firm" - powiedział Adamczyk. "Jeszcze w marcu 2017 roku wartość tych umów, realizowanych przez rodzimych wykonawców, wynosiła 50 proc." - dodał minister.

"Już w marcu 2018 roku polskie firmy odpowiadały za 54 proc. wartości zawartych umów, a mam nadzieję, że do końca 2018 roku ta liczba jeszcze wzrośnie" - powiedział Adamczyk.

Jak przypomniał, "realizowany jest Krajowy Program Kolejowy na kwotę 67 mld złotych". "W kwietniu 2018 roku w realizacji było już 42,3 mld zł, a rok wcześniej to było 19,7 mld zł".

Jak dodał, zakończono już inwestycje na 5,6 mld zł, a planowane są jeszcze prace za 11,6 mld zł. "W toku są przetargi na 6,9 mld zł" - podał minister.

Jak przypomniał Adamczyk, "gdy objęliśmy urząd, wykonawcy pytali nas, co będą robili, bo nie ma zamówień". "Objęliśmy puste teczki, przetargi z pustymi teczkami wewnątrz, co nie pozwalało zamknąć przetargów" - powiedział. "Na jednym z pierwszych spotkań deklarowaliśmy, że na tyle uporządkujemy sprawy, że wykonawcy będą mogli planować prace na kolejne lata" - powiedział.

Krajowy Program Kolejowy (KPK) zakłada wykonanie inwestycji kolejowych na kwotę ponad 66 mld zł, składa się z ponad 220 projektów zakładających modernizację 9 tys. km torów. Środki finansowe (blisko 65 mld zł) mają zostać wykorzystane do 2023 roku.

Efektami modernizacji będzie skrócenie czasu przejazdu pociągów pasażerskich i towarowych. Nastąpi zwiększenie przepustowości szlaków kolejowych, tzn. będzie mogło jechać więcej składów, przy jednoczesnym wzroście poziomu bezpieczeństwa. Zapewnią to m.in. wiadukty zamiast tradycyjnych przejazdów kolejowo-drogowych i unowocześnienie systemów sterowania ruchem kolejowym.

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Andrzej Adamczyk: pieniądze, wydane na Krajowy Program Kolejowy, zostają w Polsce

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!