XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Andrzej Adamczyk: oferty na budowę Zakopianki są badane

Andrzej Adamczyk: oferty na budowę Zakopianki są badane
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

W przetargu na projekt i budowę dwujezdniowej Zakopianki pomiędzy Rdzawką i Nowym Targiem ogłoszonym przez GDDKiA wpłynęło sześć ofert - najniższą cenę zaproponowała firma chińska. - Oferty są obecnie badane - powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

  • Chińska firma Stecol Corporation przedstawiła cenę ponad 706 mln zł za realizację kontraktu. Kolejne oferty mieszczą się w przedziale od blisko 891 mln zł do ponad 1,486 mld zł. Wszyscy wykonawcy chcą zrealizować inwestycję w ciągu 49 miesięcy od daty podpisania umowy.
  • Oferty podlegają badaniu, czy przypadkiem nie zaproponowano rażąco niskiej ceny, czy mamy w tych pracach uwzględnione wszystkie te elementy, które są cenotwórcze - powiedział Andrzej Adamczyk.
  • Adamczyk zastrzegł, że oferty złożone w przetargu są badane przez inżynierów i ekspertów z dziedziny analiz finansowo-ekonomicznych, dotyczących realizacji inwestycji drogowych.

- Oferty zostały otwarte i są badane, wśród nich jest m.in. oferta chińska, ta oferta jest ofertą najtańszą (…). Oferty podlegają badaniu, czy przypadkiem nie zaproponowano rażąco niskiej ceny, czy mamy w tych pracach uwzględnione wszystkie te elementy, które są cenotwórcze - powiedział Adamczyk w poniedziałek w Radiu Kraków.

Jak podkreślił, budowa 16,1 km dwujezdniowej Zakopianki pomiędzy Rdzawką i Nowym Targiem będzie realizowana w trudnych, górskich warunkach, co musi mieć odzwierciedlenie w cenie.

- Na odcinku tym będziemy mieli do czynienia z gigantycznymi pracami ziemnymi - 1,5 mln metrów sześciennych mas ziemi i skał, bo przecież tam jest bardzo różnorodny grunt, musi zostać przemieszczone: część wywieziona, część będzie zabudowana (…). To są prace, które mają wpływ na końcową wartość tego przedsięwzięcia - dodał minister.

Adamczyk zastrzegł, że oferty złożone w przetargu są badane przez inżynierów i ekspertów z dziedziny analiz finansowo-ekonomicznych, dotyczących realizacji inwestycji drogowych.

Planowana inwestycja będzie realizowana w formule "projektuj i buduj". Przewiduje się budowę: 16,1 km dwujezdniowej drogi, czterech węzłów drogowych w Obidowej, Klikuszowej, Nowym Targu Zachód i Nowym Targu Południe oraz 22 obiektów inżynierskich: mostów, wiaduktów i estakad. Ponadto, konieczne będzie wybudowanie infrastruktury dla pieszych i rowerzystów, kanalizacji i odwodnienia, ekranów akustycznych, przejść dla zwierząt.

Zakopianka na odcinku Rdzawka - Nowy Targ formalnie nie będzie drogą ekspresową, ale będzie w zasadzie spełniać jej parametry. Będzie to droga o ruchu przyspieszonym. Odcinek ten będzie kontynuacją istniejącej dwujezdniowej DK 47 i połączy się z nią w Rdzawce.

W momencie ogłoszenia przetargu GDDKiA szacowała, że inwestycja będzie - ze względu na trudny teren i konieczność wybudowania wielu obiektów inżynieryjnych - kosztować ok. 1 mld zł.

Obecnie droga krajowa 47 między Rdzawką a Nowym Targiem jest w każdym kierunku jednojezdniowa. To "wąskie gardło" dla kierowców zmierzających na Podhale. Według pomiarów z 2015 r. średni ruch dobowy na tym odcinku Zakopianki sięga 18 tys. pojazdów, a w weekendy, ferie i wakacje znacząco wzrasta.

Obecnie w Małopolsce trwa budowa trzech odcinków Zakopianki, stanowiącej górski fragment drogi ekspresowej S7 między Lubniem a Rabką. Na liczącej 16,7 km trasie powstaje najdłuższy w Polsce, ponad 2-km tunel. Inwestycję podzielono na trzy odcinki: Lubień - Naprawa, Naprawa - Skomielna Biała wraz z budową tunelu i Skomielna Biała - Chabówka.

Adamczyk podtrzymał na antenie Radia Kraków wcześniejsze zapowiedzi, że na sylwestra 2020 r. będzie gotowa dwupasmowa droga ekspresowa S7 między Lubniem a Rabką wraz z tunelem.

- Natomiast do 2022 r. chciałbym, żebyśmy już pojechali do Nowego Targu drogą ekspresowa. Mam nadzieję, że uda się spiąć te terminy - zaznaczył.

Według niego w 2022 r. powinien być też gotowy odcinek drogi ekspresowej S7 od Krakowa do granicy woj. małopolskiego i świętokrzyskiego.

Prawie 56-km odcinek S7 został podzielony na trzy części realizacyjne. Są to: odcinek od granicy województwa świętokrzyskiego do węzła Szczepanowice (bez węzła) - długość ok. 23 km; odcinek węzeł Szczepanowice (z węzłem) do węzła Widoma (z węzłem) - długości ok. 14 km oraz odcinek węzeł Widoma (bez węzła) do granic Krakowa (z włączeniem do węzła Igołomska) - długości ok. 18 km.

Na początku stycznia tego roku została podpisana umowa z wykonawcą budowy odcinka od węzła Szczepanowice do węzła Widoma. Wykona go firma Mota-Engil Central Europe kosztem ponad 508 mln zł. Prace powinny zostać ukończone w ciągu 34 miesięcy od daty podpisania umowy.

W tym miesiącu Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wybrała włoską firmę Salini Impregilo do zaprojektowania i wybudowania ok. 18-km odcinka drogi ekspresowej S7 od Krakowa do węzła Widoma. Koszt inwestycji wyniesie ponad 1,072 mld zł. Zadanie ma zostać wykonane w ciągu 34 miesięcy od daty zawarcia umowy.

Największy problem jest z odcinkiem pierwszym, bowiem protesty mieszkańców wsi Poradów w powiecie miechowskim dotyczące ok. 5-km fragmentu S7 projektowanego w rejonie ich miejscowości doprowadziły do uchylenia przez sąd decyzji środowiskowej. Dlatego odcinek ten został podzielony na dwie części - ta oprotestowana została wyłączona i będzie musiała uzyskać nową decyzję.

Adamczyk zapowiedział, że GDDKiA wystąpi o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID) tego odcinka.

- To daje nadzieję, że w 2022 roku pojedziemy z Nowego Targu do Warszawy drogą ekspresową, bezpieczną, przewidywalną, jeśli chodzi o czas przejazdu i zdecydowanie bardziej komfortową - zapowiedział minister infrastruktury.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Andrzej Adamczyk: oferty na budowę Zakopianki są badane

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!